مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل توافق على تدريس الطب باللغة العربية في الجامعات المصرية ؟

المصوتون
61. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع
  • أوافق

17 27.87%
  • لا أوافق

44 72.13%
صفحة 5 من 6 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 الأخيرةالأخيرة
النتائج 81 إلى 100 من 118

الموضوع: تعريب الطب

انا طبعا مالحقتش اقرأ كل اللى انتوا كاتبينوه بس انا مش مع تعريب الطب
    لانى شايفة ان اى دراسة تهم العالم كله لازم تدرس بلغة موحدة فى جميع انحاء العالم و طبيعى تكون هى لغة البلد الاكثر تقدما فى هده الدراسة
    ده رأى و جايز يكون غلط
    مافيش اجمل من الآيس كريم فى الشتا

أن توقد شمعة ... خير من أن تلعن الظلام ألف مرة

افتراضي تنازع في ترتيب الأولويا ت

اقرءوا الكلام ده و قولولي رأيكم :
    -------------------------------------------------------
    - تنازعفيترتيبالأولويات
    توزعتجهودالباحثينوالمؤسساتالعلميةبينالتصديلمعالجةقضاياتعربلغاتالعلومالصحية،نحومانلفيه، مثلا،فيمقال’’التجربةالعربيةفيتعريبالعلوموتعريبالعلومالطبية‘‘8 وبينالتصديلقضاياالمصطلحالصحيالتراثيمن جهةالعنايةبهجمعاوتحقيقاوتوظيفا،مثلماجاءفيمقال’’المصطلحالطبيمنخلالالقانونلابنسينا‘‘9. ولميقفالأمر
    عندعدمتنسيقهذهالجهود،بلمالبثأنتعداهإلىظهوربوادرخلافتصوريمردهإلىاختلاففيترتيبالأولويات.

ففيحينيذهبفريقأولإلىأنقضيةالمصطلحقضيةكبرىنظرالكونالمصطلحاتتستحدثكليوملذايتحتممسايرة مااستجدلتعريبهأوإيجادالمصطلحاتاللائقةبه،ويكونإنشاءبنكالمصطلحاتالطبيةداخلمعهدتعريبالطبشيئا ضروريا...والالتزامبمبدإإحياءالمصطلحاتالصحيةالقديمةالتياستعملتمنطرفالأطباءالمسلمين(مثلابنسيناوالرازي
    والزهراويوابنزهروابنرشد...) بالرجوعإلىكتبهموالتنقيبفيهاعنالمصطلحاتوجردها10 ،

يذهبفريقثانإلى أنقضيةالمصطلحلاينبغيأنتختزلفيهاكلاهتماماتالباحثينالعرببمسألةتعريبالعلومالصحية،وأنالزوبعةحول
    ،المصطلحإنماهيزوبعةفيفنجان...وأنالمصطلحلايمثلأكثرمناثنينفيالمائةفيأيصفحةمنأيكتابطبي...11
    وهكذايعتبرهذاالفريقأنالتعريبهوقضيةالقضايالأنالهدفالرئيسيهوأنيتفهمالطالبالمعلوماتالطبية،ولاشكأن ذلكسوفيتأتىمنالقراءةللشرحوالتوضيحباللغةالأم،كماأسلفنا،وذلكهورأيخبراءالتربيةوالتعليم
    12 . ومنبين ممثليهذاالفريقمحمدأحمدالداليالذييتساءلمستنكرا: لِمالتناديإلىتعريبالمصطلحوتوحيدهوإشاعتهولمايأخذأكثر الأقطارالعربيةبتعريبالعلوموالتعليمالعالي؟ومامسوغالدعوةإلىتوحيدالمصطلحاتوصناعةمعجماتلهاوأكثرجامعاتنا العربيةيعلمالعلومبغيرالعربية؟13 ،ويحسمرأيهفيهذاالأمربالقول: توحيدالمصطلحليسهوتعريبالعلوم. والقضاء علىمشكلةالمصطلحليسقضاءعلىمشكلةالتعريب. وجعلالمصطلحفيصدارةقضايانانقلللمواجهةوتحويلللصراععنموضعهالحقيقي..وهوتعجيمالعلوم14

وفيمايبدوأنهردعلىالذينيعتقدونأنمعالجةمشكلاتالمصطلحالعربيمقدمةضروريةلمعالجةقضايا التعريب
    يقول:ولمتكنمشكلةالمصطلحالعلميفييوممنالأيام - فيماقالهشاكرالفحام - " عائقايحولدونالتعريب. ولكن المشكلةالأساسيةالتيكانتوماتزالهيفيعزوفالجامعاتومراكزالتعليمالعاليوالبحثالعلميعناصطناعالعربيةلغةعلموتعليم15
    ومنأجلالتصديلهذهالمشكلةالأساسية،أنشئت " الجمعيةالمصريةلتعريبالعلوم". ويوضحرئيسهاعبدالحافظ حلميمحمودهدفهابالقول: نحنجميعانناديمنفوقهذاالمنبر،ومنفوقكلمنبرمتاحلنافيبلدعربي،بتعريبلغة العلم. ولاأقولتعريبالعلم،كمايجريعلىألسنةبعضناأحيانا،فتعريبالعلمقضيةأكبرحجماوأوسعمدى،ولكن تعريبلغةالعلمخطوةأساسيةنحوبلوغه
    . بلإننافيالجمعيةالمصريةلتعريبالعلوم،مثلا،نكادنقصردعوتنافيالوقت الحاضرعلىتعريبالتعليمالعالي،لأنههوالذييمكِّنمنتعريبالتعليمكله،وتعريبلغةالأعمال،وتعريبالثقافةالعلمية
    16 . وبطبيعةالحال،فإناللغةالعلميةليستالمصطلحاتفحسبكمايقولأحمدشيخالسروجية - بلإنهاأيضااللغة الوسيطةالتيتربطالمصطلحاتوالرموزوكلالعملياتالعلميةأياكانت،وهذهاللغةالوسيطة ..هيالمحورالأساسي
    . الذيتقومعليهاللغةالعلميةلتصبحسلِسةقريبةإلىالإفهام17
    والخلاصةالتيينتهيإليهاهذاالتفكيريعلنعنهاالقولالآتي: الهدفيجبأنيكونفيهذهالمرحلةمنتاريخنا تيسيرفهمالعلومعلىالناشئةمهماكانالثمن.
    ولغتناالعربيةأقوىبكثيرمنأنتتداعىإذادخلفيهاعدد،مهماكبر،منالمفرداتالأعجمية18
    ---------------------------------------------------
    المصدر: كتاب "علم المصطلح - لطلبة العلوم الصحية و الطبية" :ـhttp://www.emro.who.int/ahsn/PDF/Terminology.pdf
    بالمناسبة .. اللي عايز يستخدم المعجم الطبي الموحد يقدر عن طريق الرابط ده :

يا خسارة .. الكلام باظ عشان منقول من ملف بي دي إف
    بجد كلام من دهب
    على كل حال ... الكلام موجود في الكتاب المذكور
    في صفحتي 188 و 189 من الكتاب
    للي مهتم يقرا

ألا هل بلغت
    اللهم فاشهد

يا جماعة تعريب الطب موضوع مش سهل
    دة لو فى اى كلمة معرفنلش معناها لا قدر اللة
    و فتحنا القاموس هنلاقى كلاكيع ومعانى غريبة ومصطلحات اغرب
    ىا جماعة لو كنا بعدنا عن العربى فدة مش بس دلوقتى
    دة من زمان اوى
    احنا اصلا مش بندرس عربى بجد
    و بعدىن ازاى تخلينا عن اللغة هو السبب الوحيد لحالنا دلوقتى
    يا جماعة الوحدة احساس قبل ما تكون لغة
    ازاى نشوف الكرة و الحقد حولينا و نحب بعضنا
    ازاى نعيش فى بلد مش شايفين لينا مستقبل فيها فى ظل كل الى حولينا و عايزنا نتمسك بيها
    يا جماعة بصوا على الكلية و كمية السلبيات اللى فيها
    و قولولى هو دة طب القصر العينى اللى نمنا و قمنا نحلم بية سنين
    يا جماعة كفاية احباط احنا مش ناقصين
    تعرىب الطب مش هو الحل و اصلا مش مشكلة
    و بعدين لو عربنا الطب هننفصل تماما عن العالم علشان نعرب الطب يبقى لازم يعترف بينا و بشهادتنا
    يا جماعة احنا اصلا معندناش بحث علمى
    وكفااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااااااااااية كدة,
    سلام

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    حاجه تعلمتها بعد 6سنين في الكليه
    الحاجه اللي مش عجباك في الدنيا يا إما تغيرها يا إما تغيرها أو الإختيار الثالث أن تكون زي باقي الناس وتعيط وتقول أنا أيه اللي جابني هنا من الأول

وعلشان الكليه طبعا مش عجبانا ونفسنا حاجات كتير فيها تتغير فبتهيألي نحاول يكون لينا دور في تطويرها للأحسن هما يعني المسؤولين عن الكليه هيعملوا كل حاجه لازم نساعدهم دا مهما كان كليتنا برضه
    وزمان قالوا"الكليه بيتك الثاني"
    بالنسبه لتعريب الطب
    فبتهيألي الشباب قتلوه مناقشه
    أنا مع تعريبه لسبب بسيط أحنا بنفهم بالعربي مش بالأنجليزي والمشكله مش مشكله بحث علمي وتدريس المشكله أنك لازم تفهم لأن دي حياة بني أدمين
    البحث والدراسه بعد كده يترجموا
    ولا هنفقد تواصلنا مع العالم ولا حاجه نتعلم أنجليزي كويس وخلاص ونتفاهم معاهم

القرآن الكريم نزل بالعربي حد قال الناس في أمريكا وأوروبا سواء مسلمين أو غير مسلمين "وعندهم حب إستطلع للدين "مش بيقروا في القرآن ومش بيفهموا
    طبعا لأ
    هي المشكله بصراحه عندنا أحنا
    وأن شاء الله لو فكرنا بطريقه منفتحه شويه هتتحل
    بس
    أستمتعي بالكليه وحاولي تقرأي طب كده مره بالعربي يمكن يكون صعب في الأول "ما فيش حاجه سهله "بس أكيد هتفهميه كويس
    وعمرك ما هتنسيه

جربي
    التعديل الأخير تم بواسطة zahraatoty ; 17-09-2006 الساعة 07:26 AM
    remmber,we have a brain
    الحمدلله حمدا خالدا بخلودك
    الحمدلله حمدا باقيا ببقائك
    الحمدلله حمدا لامنتهى له دون علمك
    الحمدلله حمدا لا جزاء لقائله إلا رضاك

جزاك الله خيراً يا زهراء على الرد

كلام جميل والله ....
    بس أنا شايف إن المفروض نوحد لغة الطب فى العلم كله .. يعنى يبقى كله إنجليزى علشان نقدر نتواصل .
    هتقولى : طيب ليه مايكونش العربى هو اللغة الموحدة علميا .. أقولك : للأسف أمريكا هى المسيطرة على العالم حاليا .. وأعتقد غدا أيضا ..
    المشكلة مش فى اللغة المهم أنها تتوحد .. يعنى لما مثلا أخاطب واحد على النت (شات) وهو صينى وأنا مصرى يبقى هو يكتب لى بالصينى وأنا أكتب له بالعربى .. ما فيش حد هيفهم مننا حاجة ... يبقى لازم أنا وهوه نتكلم بلغة واحدة (الانجليزى) .صدقنى أنا غيران على اللغة العربية كأى عربى . لكن (ما باليد حيلة ).وشكرااااااااا على الموضوع القوى دا .. ومازال تحت المناقشة

انا هقولكم على حاجه سمعتها من دكتور كان بيتريق على تعريب الطب في بعض الدول
    قال انهم بيقولو على النيومو ثوركث الااستهواء الرئوى وراح قايل قال يعنى الرئة استهوت
    وبيقولو على النيومنيا الاستنتان الرئوى قال يعنى الرئه نتنت
    والله الكلام ده حصل

لا يمكن تعريب الطب دى المصطلحات الطبية العربية فضيحة بجلاجل مش ممكن تتقال فى الاوساط الراقية او غير الراقية

اشمعنا الطب اللي لازم يتعرب ...يا دكتور مصباح يا منورنا......مشكله ثانويه عامه مش ثانويه عامه.....احنا بنتكلم في الواقع و حلوله مش اسبابه.....لو عربنا الطب الان في مصر و الدول العربيه ...احنا هنضيع.....احنا اتعدنا علي اللغه ديه ....و ده فعلا هيفيدنا بعدين في اي مؤتمر دولي ...بدل ما نتكلم مع الناس عن طريق وسيط.....يترجم لنا اللي بيتقال.....و بعدين الشارع بيتاعمل بطريقه لا يمكن ان تدرج في كتب ....و احيانا بيستعملوا مصطلحات شعبيه جدا علي حسب البيئه و احنا سبعين مليون مصري مختلفين في بيئتنا اكيد....هنعد نتعلم ازاي نتعامل......التعامل ده بيجي بالممارسه .....لكن نعد نقول البايسبس هي العضله زات الرأسين .....و الترايسيبس هي العضله زات الثلاث رؤس....يا فرحتي استفدنا احنا ايه ....و نيجي احنا ايه في اللي بره....و بعدين اللغه الانجليزيه هي اللغه الدوليه.....اما نبأه احنا اصحاب اللغه العربيه نعرف نثبت نفسنا عالساحه.....نبقي ساعتنا نستخدم لغتنا.و هم كمان و راسهم فوق رقبتهم..|.....لحد الان ده محصلش....ودمتم

أدام الله فضلكم يا فندم

كلام وجيه

انا بس مبحبش النظرة الدونية لنفسنا و لثقافتنا و لبلدنا
    والدي لسة راجع من أسبانيا - كان بيتعالج هناك
    كل الأوراق الطبية و الأدوية و الفحوصات و الذي منه - كل ده مكتوب بالاسباني
    أفهم بقا .. الدول دي تفرق ايه عننا
    هل لازم فعلاً نبقا الأول دولة متقدمة و بعدين نبقا نفتح موضوع التعريب ده ؟

أنا بس بتسائل
    و مستعد اقتنع

يا مصباح يا عمنا كلنا....الدوله الاقوي هي اللي بتفرض علي الباقي لغتها و احيانا ثقافتها .....هنعرب علي ايه يا حسره....لا عندنا علما يواجهوا و لا عندنا المساحه الاعلاميه و لا الماليه ...لما بيطلع دكتولر عبقري عندنا بيجري يدور علي مستقبله بره و الاسم مصري...احنا دكاتره و لازم نعرف ان حال بلدنا مش ممتاز اوي..لازم لما نكبر و نلمع نفضل هنا ليها و لأخواتنا

ولا انت مش معايا في كده....و بعد ازنك لو مفيش فيها أله زوق..والدك ليه راح اتعالج فالخارج.....و مصر مليانه دكاتره ....انا مش اقصد اسخر خااالص والله انا بحترم عقليتك جدا و معاك في ان احنا مش المفروض نبص لنفسنا نظره دونيه ....بس انت لازم تقتنع من الداخل الاول بده كل الشعب المصري يقتنع علشان نقدر نطلع برده....و مازال في ناس بتعمل كل حاجه بره ...علاج شراء عربيات موبايلات ....بس التغير و الامل ..مازالا متوفرين في نفوسنا ودمتم

انا ضد الجري الى الخارج للعلاج

والدي راح لسبع أساتذة هنا - و سفره للخارج كان بسبب قلقه الزائد من خطورة الحالة ، مع برضه شوية عيوب هنا أفقدته الثقة في الدكاترة المصريين
    و مع ذلك أنا كنت معارض لسفره

=================

اقرأي الموضوع كله و شوفي اقتراح تدريس الطب بالعربي مع تدريس كل المصطلحات بلغة العلم - اللي هيا اللاتينية و الاغريقية
    و قوليلي رأيك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصباح
    أدام الله فضلكم يا فندم

كلام وجيه

انا بس مبحبش النظرة الدونية لنفسنا و لثقافتنا و لبلدنا
    والدي لسة راجع من أسبانيا - كان بيتعالج هناك
    كل الأوراق الطبية و الأدوية و الفحوصات و الذي منه - كل ده مكتوب بالاسباني
    أفهم بقا .. الدول دي تفرق ايه عننا
    هل لازم فعلاً نبقا الأول دولة متقدمة و بعدين نبقا نفتح موضوع التعريب ده ؟

أنا بس بتسائل
    و مستعد اقتنع
    ألف سلامة على السيد الوالد يا دكتور مصباح
    شفاه الله وعافاه

وداعاً د. مصطفى محمود
    اللهم إرحمه وإغفر له وأدخله برحمتك في عبادك الصالحين

Exclamation

يا ناس لو راجعتم التارخ هاتلاقوا أن عصر كل نهضة كان مسبوق بحركة ترجمة ضخمة
    هي لسه الناس بتحط العربية أمام الحصان وتقول نتقدم الأول وبعدين نعرب

ده كلام مايصحش أصلا نتكلم فيه من أساسه

أسف على الرد المقتضب ... لما خلص إمتحانات لنا عودة بإذن الله

وداعاً د. مصطفى محمود
    اللهم إرحمه وإغفر له وأدخله برحمتك في عبادك الصالحين

يا استاذ حكيم ....لما نفك سوا اربعه و عشرين لغه علي حجر رشيد.....لما نفهم اللغه الفرعونيه علي جدران المعابد.....لما نحنط....لما نكتب علي الباردي.....ده اسمع اكتشاب ينسب لصاحبه ....مهما كانت كتب التاريخ ليها الناس اللي بتزيفها....الحق لصاحبه....لكن احنا الان بنتكلم عن صراع الحاضارات......اي صراع الثقافات ....للأسف انا بدأت اقتنع جدا...ان اجحنا لازم يكون عندنا القوه الداخليه و الايمان بالثقه في النفس علشان نقدر ننافس دوول....زي ما قال الدكتور مصباح.....الشكوك حلو الدكاتره المصرين كتير ....و مضايحهم بأت اكتر من فضايح الممثلين ....لازم احنا كجيل جديد نصلح ده من نفسنا و في نفسنا الاول و بعدين عنينا تطلع برده....مشوار الالف ميل بيبدأ بخطوه...و علشان تطلع الدور العاشر لازم تكون شفت الاول البواب ساكن فين.....و دمتم

اسففففه جدا يا دكتور مصباح اني رديت الاول علي حكيم ...بس اصل رأيه اثتثارني ....العموم الف الف الف سلامه علي صحه الوالد .....و انشلله تكون الحاله الان احسن.....بس احنا لسه في نفس النقطه .....شكوك والدك تمثل بالنسبه لي شكوك الشعب المصري في قدرتنا كأطباء...و بصراحه عنده حق....و كويس ان احنا هنكوم اطباء و الكلام ده اكيد له فايده...لازم مستواني يعلي ...و نقنع شعبنا بينا....علشان يوقف معانا لما نقنع المجتوع الدولي بالتعريب ...المنتظر و دمتم

اوعدك يا دكتور مصباح اني اقرا الموضوع بإهتمام و ارد عليه

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)