مشاهدة نتائج الإستطلاع: ما هو موقفك من أسئلة الاختيار من متعدد ؟

المصوتون
61. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع
  • أعشقها

16 26.23%
  • أعتقد أنها أفضل من غيرها إلى حد ما

22 36.07%
  • ليس لدي موقف محدد منها (أهي لما بتيجي باستعدلها و ا حلها و خلاص!)

9 14.75%
  • أكرهها

14 22.95%
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 20 من 32

الموضوع: أسئلة ال إم سي كيو (الاختيار من متعدد) .. تعجيز ، أم إبداع متجدد ؟

Question أسئلة ال MCQ (الاختيار من متعدد) .. تعجيز ، أم إبداع متجدد ؟

كلمـــــــة البدايــــــــة

منذ فترة و أنا أفكر في فتح موضوع عن نظام التعليم في كليتنا
    و لكن هذا العنوان الكبير قد يكون السبب في تشتيت الجهود في مناقشات فرعية كثيرة و نقاط خلاف قد تتداخل و قد لا تكون واضحة
    أخيراً : قلت إن تناول هذا الموضوع لا يكون ممكناً إلا بتجزئته ....

لماذا اخترت أسئلة ال MCQ لتكون البداية ؟
    أرجو تعديل السؤال السابق ليكون : لماذا اخترت نظام الامتحان ليكون البداية ؟

الإجابة تكمن في نقطتين :

1. تأثير نظام الامتحان على كل شيء تقريبا يمر بالطالب في العام الدراسي

-أليس الطالب يضع نصب عينيه طريقة الامتحان من بداية العام و طوال فترة الدراسة ؟
    -أليس المدرس/الأستاذ في الكلية يكلمنا أحياناً عن أننا سنواجه سؤال صيغته "كذا" و هيئته " كذا" ....إلخ ؟
    -أليس أباطرة الدروس كل ما يهم أغلبهم أن يحصل تلامذتهم – أو "زبائنهم" إذا صح التعبير- على أعلى الدرجات في الامتحان القادم ؟
    -ألسنا جميعاً نعرف أن " مذاكرة الإم سي كيو “ غير " مذاكرة الجف أكاونت " غير مذاكرة العملي غير كذا و كذا ؟

الخلاصــــــــة : كل شيء تقريباً يتم ترتيبه طبقاً لإجابة السؤال الأزلي : " الامتحان هييقى نظامه إيه ؟ "

2. كون نظام الامتحانات هو الأقل تكلفة في إصلاحه ، فالأمر لا يتضمن هنا الحديث عن مطالبة الحكومة بإنفاق ملايين من أجل البناء و التشييد أو زيادة الإمكانات و وسائل التعلم المتاحة للطلاب .. إلخ
    الأمر لا يعدو – في نظري - كونه استبدال فكرة بأخرى ، و قد لا يكلف شيئاً أكثر من فنجان من القهوة لرئيس القسم لكي " يعدل مزاجه " و " يؤلف " لنا امتحاناً يغطي المنهج كله و يميز بين الطالب الذي استوعب العلم و ذلك الذي لم يستوعب – و لا أقول بين الذي ذاكر الملزمة جيداً و بين الذي لم يذاكرها جيداً!

مقدمة عن أسئلة الاختيار من متعدد

أولاً أحب أن أعلن أنني مع أسئلة ( الاختيار من متعدد) تماماً و لكن التفاصيل لن أسهب فيها قبل أن أسرد المزايا و العيوب التي أعرفها لكل من نظام الاختيار من متعدد و أسئلة المقال في صورة مقارنة

أولاً أسئلة المقال :

-المزايا :
    1. سهلة التأليف – أي لا تتعب الممتحن في شيء ، و اسأل الأساتذة الذين قالوا لنا أن الامتحان يتم وضعه لنا " من الفهرس" !
    2.لا تتطلب من الطالب أن يكون مستواه في اللغة الإنجليزية أكثر من مستوي طالب في المرحلة الاعدادية يجيد حفظ الجمل الإنجليزية كما هي !

العيوب:
    1- صعبة التصحيح نسبياً – تستغرق وقتاً و مجهوداً في التصحيح
    2- لا يرجى فيها العدل التام في التصحيح ! لأن الأمر متروك لـ"تقدير" المصحح
    3- لا تغطي المنهج أبداً – مستحيل عملياً .. لأن تغطية المنهج فيها معناها إن الطالب يكتب المنهج كله
    4- تتطلب مهارة الكتابة السريعة التي لا يمتلكها الجميع و البعض يراها غير مهمة للعمل كطبيب .
    5- تتطلب مهارة الحفظ المتواصل في وقت قياسي – لمن يرغب في تحصيل أكبر قدر من الدرجات
    6- تشجع الطالب على التوقع بسبب استحالة حفظ المنهج كله
    7- تدفع الجميع لتصنيف المعلومات إلى "مهم" و "غير مهم" على أسس غير علمية و طبقاً لحجم الدرس و توقيت شرحه و اعتبارات أخرى تافهة
    8- الطالب الذي يعتمد على الفهم في المذاكرة قد يتعرض للظلم بسبب أنه لا يستخدم نفس الكلمات التي يبحث عنها المصحح و يسميها " المفاتيح "

ثانياً : أسئلة الاختيار من متعدد :

[B]العيوب :
    1-تتطلب مستوى عال نسبياً من فهم اللغة الإنجليزية
    2-صعبة التأليف – تتطلب مجهوداً ذهنيا كبيراً من الممتحن و أحيانا تتطلب لجنة من القسم لعمل " بنك أسئلة " يتم الاختيار منه عند وضع امتحان للطلاب

المزايا :
    عكس عيوب نظام أسئلة المقال تماماً – بدون تكرار و إطناب

رأيي الشخصي

لعلكم لاحظتم لهجة الهجوم على أسئلة المقال ، فلا داعي لتكرارٍ فيه إهانة لذكائكم !
    و لكن دعوني أكتب طالما أن الكتابة مجاناً

هل تذكرون يا دفعة 99 يوم أرادت الدكتورة فلانة ( لا داعي لذكر أسماء – أنا راجل ماشي جنب الحيط ) رئيسة القسم الفلاني ( خليني جنب الحيط أحسن) أن تُدخل أسئلة الاختيار من متعدد في امتحانات مادتها آخر العام؟ هل تذكرون ماذا قال الدكتور الذي يعطي دروس خصوصية الذي تعرفونه جميعاً ( أنا دلوقتي جوة الحيط ! ) بخصوص هذا القرار ال"خطير" ؟ ألم يقل للطلاب عنده : " كدة يا ولاد هتضطروا تذاكروا المنهج كلـــــــــه " ؟
    قديما ً قالوا : شر البلية ما يُضحك !
    كان ذلك اعترافاً بشكل ما بواحد من عيوب امتحاناتنا المعهودة : ( التنشين )

و كثيراً ما رأينا من ذاكر المنهج كله و ترك درساً واحداً ، فإذا به يجده أمامه في الامتحان على هيئة سؤال ب 20 درجة مثلاً !
    أو العكس : هناك من ذاكر ست أو سبع دروس فقط فإذا به يحصل بهم على الدرجة النهائية لأن الممتحن سأل عن خمسة منهم ! هل هذا وارد؟
    في رأيي كل هذا وارد مادام الطالب في ذيل قائمة اهتمامات الممتحن و الكلية بأسرها ! و ما دام الامتحان يتم وضعه من الفهرس !

لو عاد أحد و قال أن ضعف الإمكانيات و نقص الإمدادات ( و كل ما آخره آت) هو سبب نقص اهتمام الكلية بالطالب ، سأرجع و أقول أن وضع امتحان جيد يغطي المنهج لا يحتاج سوي – باختصار و صراحة – ممتحن ذكي ضليع في مادته ليس لديه "حسابات قديمة" مع بعض دكاترة الدروس الخصوصية يريد أن يصفيها على حساب الطلاب!

و لكن استمرار المأساة – و لازلت هنا أشرح وجهة نظري الشخصية – أدى إلى أن الأعضاء الأصغر سناً من هيئة التدريس (ال junior staff ) صاروا معتادين على التسميع لأنهم تدربوا على ذلك و نخرجوا عليه ، حتى أن شرحهم ليس إلا تسميع و كأن الطالب جاء ليشاهد مهاراتهم في سرد المعلومات بسرعة و ووجاهة !

هل أنا خرجت عن الموضوع ؟
    لا أظن ،
    هل أنا "مكبر الموضوع شوية" ؟؟

هل تعلم عزيزي الزميل أنك بعد حصولك على الشهادة بعد مشوار طويل من الحفظ ، لن تعترف دول العالم بشهادتك قبل أن تخضع لامتحان "معادلة" ليختبروك أولاً ؟ هل تعلم ماذا سيكون نوع الأسئلة في هذا الامتحان؟
    أقول ؟ أم تستنتجها وحدك ؟

يا جماعة أنا تعبت من الكتابة ...
    اكتبوا انتم أي شيء كي أقرأه ، على سبيل التغيير !
    التعديل الأخير تم بواسطة مصباح ; 22-08-2004 الساعة 11:29 PM
    أن توقد شمعة ... خير من أن تلعن الظلام ألف مرة

انا طول عمرى أكة اسئله الMCQ جايز لأن الكليه و اللى بيحطوا الأمتحان معندهموش فكرة عن كيفيه وضع الأسئله اللى من النوع ده

يا اخ مصباح نرد نقول ايه انا مش شايف حاجة ممكن تنقال فى الموضوع ده انت مقولتهاش.

انا معاك تقريبا فى كل الى انت قولته.

لكن ممكن اقولك ايه فى رايى السبب الى مخلينا لسه ماشيين بالنظام ده فى الامتحانات , السبب الرئيسى فى رايى ان الى بيحطولنا المتحانات -رؤساء الاقسام (ربنا يخليهم !!)- اتربو على كده واتعلمو كده ,و مش مقتنعين الا بالطريقة دى -اسئلة المقال- وقليل منهم الى اقتنع بطريقة الاختيار من متعدد -MCQ- و بدا ينفذها بالفعل فى امتحاناته.

و انا شايف برده زيك ان طريقة الاختيار من متعدد -MCQ- ممكن تكون انجح طريقة للقضاء على الدروس -الى بتعتمد اساسا على التلقين و الحفظ- و الحصول على خريج فاهم هو كان بيزاكر ايه و قادر على النجاح فى اى امتحان معادلة.

انا عارف ان الطريقة دى ممكن متعجبش ناس كتير -زى بتوع الدروس و بتوع الحفظ و بتوع دماغهم و بتوع زمان- وهتلاقى معارضة كبيرة منهم , لكن انا شايف انها وجدت طريقها للظهور للنور فى امتحانات مواد كتيرة.

و ربنا يوفق..
    My Gallery on Google
    My Page on GooglePages
    www.alasmar.info

"ما دمت اتلقى الركلات فى مؤخرتى اذا فأنا فى المقدمة"

افتراضي related topic :

مقالات المدونة
    3

Unhappy لبت علينا المواجع

بجد يا مصباح ...
    كلامك ده هوا اللي مافروض يتدرس في لجان الطب المؤسس على دليل و تطوير الطب و المناهج اللي بيتعملوا في الكلية للدكاتره ... لأن دي كانت دراسه شاملة لكل مشاكل وضع الامتحانات اللي عندنا لأن كل أستاذ مش بيحط مقياس أ معيار للأسئلة اللي بيجيبها ... أهو بيحط أي حاجه و السلام ... المهم العيال يدخولوا يلاقوا حاجه في ورقة الأسئلة ... ولا نسيت امتحان الأنف والأذن يا عم مصباح ...
    ده بدل اللجان اللي بتتعمل علشان كل دكتور ياكله حتتين جاتوه و يتفلسفله بكلمتين مالهمش لازمه ..

:funyy:
    أشحطوط بالورى .... جاب الليالي السود .... فتبهدلا

يا اخ فيرون هل ترى ان اسئلة الختيار سوف تجعل الطالب يذاكر المنهج كله   لا والله هيحل بالتهجيص  و حسب الحظ والتساهيل وكده ممكن ياخد حق مش حقه ولكنى اؤيدك فى الراى فى مشكلة المقال فى انه يقيس الحفظ واى كلام لذا فانا اقترح اسئلة ال short questionsولكن ليست مباشرة ولكن تكون مثلا فى شكل casesوبذللك تقيس مقدار الفهم والحفظ و تكون قريبة من شغلنا فى الاخر
    أنا جيت أصحي البيت

افتراضي قبل ما نكمل كلام..

اللي عاوز الامتحان ييجي بطريقة معينة يقول و يناقشني ....

انا ملاقيتش حد مؤيد لأسئلة المقال

طبعاً ومين موافق على أسئلة المقال ..

دي أسئلة لاختبار حالة مريض الـ Hydrocephalus

Thumbs up أنا أؤيد و بشدة الMCQ

كما تعلمون يا أعزائي أن معظم أساتذة جامعتنا ( مصر للعلوم و التكنولوجيا) هم من أبرز اساتذة طب قصر العيني و عين شمس...فمعظمهم بالتالي يتبع النظام الفرنسي (والذي غيره الفرنسيون الآن!) و هو نظام أسئلة المقالات (الغلس بالتعبير المصري) ..

و كما قال معظمكم : إن الMCQ أفضل لأنها تجبر الطالب على قراءة و فهم كل ما يدرسه و تمنع ما يسمى (بالتنشين) و بالتالي يكون الخريج كفئاَ لامتحانات المعادلة و لممارسة الطب بدون غباء..

في هذا النظام ...ربما لن يحصّل الطالب درجات عالية و لكن بالقابل احتمال نجاحه كبير و لو بدرجات أقل (و خاصة في المرحلة السريرية)

و ربما سيصطفي هذا النظام الطالب الجيد من الطالب الرديء و الذي لا ينفع أن يكون طبيباَ في المستقبل

آمل أن ينفذ هذا النظام في جميع كليات الطب المصرية لأن النتلئج المرجوة ستكون حميدة 

وشكراَ

Abu Waleed

بالتأكيد ....أسئلة الاختيار من متعدد هي أفضل أنواع الأسئلة

و لكن ..بشرط أن تكون بشكل علمي و يغطي المنهج و يساعد على التفكير

لكن الطريف أن بعض الأساتذة رؤساء الأقسام يتخذونها وسيلة للكسب المادي

فترى كتابا ينزل في المكتبات قبل أسابيع قليلة من الامتحان به نماذج من أسئلة MCQ

ثم يأتي رئيس القسم متفاخرا علينا بأنه سيخفف عنا و يلقي المفاجأة:

الامتحان لن يخرج عن هذه الأسئلة.... و بالنص الحرفي

حدث ذلك في امتحان الكيمياء للسنة الأولى دفعة 99

و غيرهم

أذكر أنني أصبحت أحفظ رأس السؤال و رقم الإجابة الصحيحة فقط

فهذا أسهل من فهم كل النقاط في كتاب كبير

ألا ترون أننا نحتاج إلى إعادة النظر في طريقة تطبيق أسئلة الاختيار من متعدد ؟

قديما..كنا ندفع من أموالنا لنشتري لقب ........باشا
    أما الآن...ندفع من سنوات عمرنا لنشتري لقب....دكتور

الــــــكـــــــــحـــــــــــكـــــــــي

افتراضي معك حق!

أيها الزملاء الأعزّاء : هناك سبعة نماذج لأسئلة الMCQ في العالم و هنا في مصر عندما يريد الأستاذة أن يضعوا الامتحان بهذه الطريقة فهم يختارون أربع طرق فقط  و كما تفضل زميلنا قائلاَ بأن بعضهم يقرر هذا الامتحان بهدف الربح المادي فقط!

لذا ينبغي أن توضع هكذا امتحانات بشمولية أكثر و أن تشبه إلى حد كبير امتحانات أمريكا و بريطانيا

(هنا لا نقصد بالتعجيز!) و لكن عندها من يدرس جيداَ سيكسب...

هذا موضوع هام جداَ و ينبغي على الطلبة طرحه على مجلس الجامعة أولاَ

التعديل الأخير تم بواسطة Adel Mohamed ; 25-10-2003 الساعة 05:10 AM
    Abu Waleed

امتحان الجراحة النظري لشهر ديسمبر احتوي على أسئلة اخيار من متعدد بما يعادل أربعين درجة
    هل ترى أن هذه خطوة للأمام
    ؟
    هل تتوقع أن تستمر أو تزيد
    ؟
    هل لديك اقتراحات لنظام الامتحان تتمنى توصيلها للمسئولين
    ؟
    شاركونا

انا مع اسئلة المقالحتى حين

اعذرونى مش هاقدر اناقش الموضوع ده حاليا
    ازاى الاولاد ؟

وانا كمان ;)

Cool أنا مع ال إم سي كيو

بشرط أن يتم تدريب الطلبة على هذه النوعية من الأسئلة سواء أكان ذلك بأمثلة أو بطريقة التفكير

طيب و لو قلنا :
    بشرط أن تكون لغتها الانجليزية سهلة
    و أن تقيس معرفة المعلومة و طريقة التفكير دون فوازير اللف و الدوران
    و جميع هذه الشروط منطبقة على امتحانات أمريكا و بريطانيا بالذات
    و اللي مش مصدق يشوف
    davidson's mcq
    لو دا اتحقق عندنا .. يبقا إيه النظام ؟

i agree
    especially that we r going to face that in near future when we apply for such exams..
    we really need to coop with th world around us

يبقى النظام رائع يا مصباح
    و يبقى كثير من مشكلاتنا في الكلية تم حلها

وداعاً د. مصطفى محمود
    اللهم إرحمه وإغفر له وأدخله برحمتك في عبادك الصالحين

يا اخ مصباح كلامك ده ممتاز جدا و اكيد موافقين ليه و انا نفسي اول ما سمعت اقتراح
    mcq السنة دى في النسا قلت حلو اوى على الاقل هايقلل من درجات الشفوى و الوسايط اللى بتحرق الدم بس طبعا لما نتدخل الامتحان و نلاقى ان الدكتورة مش بتعرف تحط امتحان و حطة اسئلة غلط طبعا صدمة و حاجة تحرق الدم لما تضيع 50 درجة من ايديك و انت قاعد بتبص لاسئلة معتوهة ودى مش اول مرة تحصل نفس الكلام في امتحان الفارما بتاعنا دكتورة اول مرة تحط امتحانات اصلا
    دول عالم بتفتح النت تدور على اسئلة المعادلة من غير ماتراعى اختلاف نظمتعليم
    لو جه العصر اللى عندنا داكترة بتعرف يعنى ايه امتحان mcqالكلية كلها هاتقف تاييد النظام ده

أقول لك إيه بس
    ما هو معاكي حق طبعاً

لكن فيه حاجة منسية ... إيه هيه ؟ـ

اختراع اسمه بنك الأسئلة
    و دا بنك مكون من آلاف الأسئلة في المقرر الدراسي ، يقوم بإعداده نخبة من الأساتذة في الماده و يراجعوه معاً
    و يتم تحديثه دوريا ليتناسب مع معطيات العصر

ووقت الامتحان يتم اختيار ما يغطي المنهج بالشكل المناسب من هذا البنك
    دا اللي بيحصل برة و الله أعلم

و دا اللي فيه أقسام عندنا بتفكر تنفذه .. و بعض الأساتذة قالوا لي إنه جاري تنفيذه

بس اللهم طولك ياروح
    حكومة مصر بقا .. و الريتم السريع اللي زي الطلقة
    !!!!!
    و دا من آثار الترهل السياسي .. اللي سببه تاريخ طويل من الفساد و الاستبداد
    هتقولولي تاني يا مصباح ؟ـ
    تاني و تالت و عاشر

قول تاني وتالت وعاشر .................................................. ..................ومليون يا مصباح
    احنا طلباتنا مش كتير لما نقول عايزين نعيش عيشة بني آدمين من تعبنا وكفاحنا مش من السرقة والنهب,عايزين نحس اننا بشر
    وبنتعامل معاملتهم من غير اعتداء على حقوقنا البسيطة في التعليم والاحترام والحياة الكريمة...............قول يا مصباح قول
    أعلم جيدآ أنني لست عبقرية .....ولكني أعرف هدفي وكيف أصل اليه

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)