صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2
النتائج 21 إلى 39 من 39

الموضوع: بعد الاعتقال لمدة 8 سنين في كلية الطب

  1. #21
    تاريخ التسجيل
    Jun 2004
    الدولة
    el haram
    المشاركات
    2
    معدل تقييم المستوى
    0

    افتراضي

    في مثل بيقول ان لازم يكون في ضؤ في اخر النفق بس الى قال المثل ده نسى يقول فين النفق

  2. #22
    تاريخ التسجيل
    Nov 2002
    الدولة
    Egypt
    المشاركات
    4,261
    معدل تقييم المستوى
    10

    افتراضي

    او نسي يقول لازم تتأكد الأول إنك في نفق مش في خندق
    !!!
    أن توقد شمعة ... خير من أن تلعن الظلام ألف مرة


  3. #23
    تاريخ التسجيل
    Dec 2005
    الدولة
    el haram
    المشاركات
    1
    معدل تقييم المستوى
    0

    افتراضي

    el sallam alikom wa rahmat allah wa barakatoh.
    i only have an idea which is if only every one of us looks to how generous god was toword him all over his previous life that will be much more enough to trust in karm allah i mean u are in the faculty of medicine and that's means good brains (relativelly)good money (relativelly also)and also good experience of success and that could give u a ponus for the others in any way u choose for ur self and way if only we depend on karm rabena as always we have done in our previous life and remember how god was kareem with us that will be enough reason to change our point of view
    mahmoud hamdy

  4. #24
    تاريخ التسجيل
    Nov 2002
    الدولة
    Egypt
    المشاركات
    4,261
    معدل تقييم المستوى
    10

    افتراضي

    صحيح ... الحمد لله
    أن توقد شمعة ... خير من أن تلعن الظلام ألف مرة


  5. #25
    تاريخ التسجيل
    Aug 2006
    الدولة
    cairo
    المشاركات
    5
    معدل تقييم المستوى
    0

    افتراضي

    معلش ولا حتى من غير معلش ايه الهبل ده؟ يعنى ايه ان المرأة تقعد فى البيت؟ هو ليه دايما بالنسبة لموضوع المراة ده فيه لازم حد تانى يحدد لها تعمل ايه وتشتغل ايه كأنها مش بنى ادم زى الراجل. هى عبد مثلا تقوله يعمل ايه وميعملش؟ وبعدين ادا كانت الرجالة خايبة ومش قد مستوى الدراسة والعمل فعلى الاقل اعترفوا وبلاش الاعدار الخايبة بتاعة الطبيعة وغيرها دى وان المراة تشتغل بس اعمال معينة وبعدين حلولك اللى انت حطيتها دى اسطوانة مشروخة

  6. #26
    تاريخ التسجيل
    Aug 2006
    الدولة
    المعادي
    المشاركات
    274
    معدل تقييم المستوى
    11

    افتراضي

    أنا شايف ان الحل سهل جدا انتو مش شايفين ان الزمن الجاي ده بتاع التجمعات الطبية وليس الأطباء المنفردين مهما كانت درجتهك العلمية ببساطة احنا قدامنا 3 مراحل ان شاء الله
    1. محاولة امتصاص الطب من كلية الطب التي لا نتعلم فيها الطب
    2.التعلم الحقيقي في احدى المؤسسات الطبية الفعلية
    3.انشاء تجمع طبي لينافس في المنظومة الطبية ونكون أطباء بحق وليس مجرد متاجريين بدماء البشر كما هو الحال الان
    وكل ده لازم يكون ضمن العمل الجماعي علشان نكبر بسرعة وقوة انشاء الله من بداية من الان والا انتم رايكم ايه؟

  7. #27
    تاريخ التسجيل
    Sep 2006
    الدولة
    maadi
    المشاركات
    206
    معدل تقييم المستوى
    11

    افتراضي

    hahahahahaha, it is so funny , thanks allah, you realy encouraged us to join this faculty, realy i love adventures ,
    you should be optimistic ..........
    وقال رسول الله "ص" تفائلوا بالخير تجدوه " ص"

  8. #28
    تاريخ التسجيل
    Nov 2002
    الدولة
    Egypt
    المشاركات
    4,261
    معدل تقييم المستوى
    10

    افتراضي

    كلامك مضبوط يا دكتور أحمد هاني
    --------------------------------------------
    باقي مشكلة...
    إن الناس لما بتنفذ الخطوة التالتة اللي انت قلت عليها .. بيعملو تجمعات طبية بعضها و يمكن أغلبها بتكون أشد متاجرة بدماء و أموال و أرواح الناس من المستشفيات الحكومية
    الاستثناءات في ذلك قليلة .. مثل الجمعيات الطبية الخيرية (رسالة مثلاً .. و غيرها)
    أو المراكز الاسلامية زي : (الجمعية الطبية الاسلامية - جمعية محمود .. و غيرهم) ..
    أما المستشفيات الخاصة فنادر جداً إنك تلاقيها ماشية بضمير .. و لو حصل بيبقا بشكل مؤقت يعتمد على من يديرها في الوقت الحالي و ما هي سياسته و هايفضل ماسكها أد إيه قبل ما ييجي اللي بعده و يمشي بسياسة الفهلوة .. و هلم جراً
    ---------------------------------------------
    دا مايمنعش إن اللي انت قلته هوه فعلاً الحل الوحيد و الأكيد في الزمن اللي احنا فيه
    إيدي على كتفك
    كمل جميلك بأه و قول .. انت شايف تجمع معين مرشح ان احنا ننضم إليه .. أم إنشاء تجمع جديد ؟ .. و ما هي أوصاف هذا التجمع القائم أو ما هو تصورك لهذا التجمع الجديد ؟ ـ
    --------------------------------------------------
    أن توقد شمعة ... خير من أن تلعن الظلام ألف مرة


  9. #29
    تاريخ التسجيل
    Dec 2006
    الدولة
    لو حد عارف يقولي
    المشاركات
    9
    معدل تقييم المستوى
    0

    افتراضي

    مش عارف ليه كل اما اقرا موضوع في المنتدي دة الاقي حاجتين
    اولا نسبة التفاؤل عالية جدا تشجع الواحد انه يطلع عباس ابن فرناس و ينط من فوق الجبل
    ثانيا انه دايما يقلب الموضوع الاساسي لموضوع تاني خالص يعني الموضوع الاساسي في حتة و الردود في حتة تانية و غالبا بيتحول الموضوع لعمل المراة تشتغل و لا لا
    رايي ان المراة لا يمكن اجبارها علي شئ و لو عايزة تشتغل تشتغل بشرط
    ان بيتها لا يتاثر قيد انملة بشغلها
    و صدقوني هي الي بتتظلم في العملية دي كلها لانها بتبقي عاملة زي متكون في طاحونة صبح و ليل شغالة

  10. #30
    تاريخ التسجيل
    Jul 2006
    الدولة
    بورسعيد
    المشاركات
    22
    معدل تقييم المستوى
    0

    افتراضي

    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته[color=#FF0000] : :thin1: : :hi:
    زميلاتى زملائي الدكاترة دى دعوة لمشروع او فكرة جديدة لتحسين المستوى العلمي و العملي للدكاترة الخرجين الينك ده فيه اهداف المشروع بس شرفونا بالدخول و المقترحات
    http://forum.amrkhaled.net/showthrea...t=85512&page=3

  11. #31
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    الدولة
    المنصورة
    المشاركات
    334
    معدل تقييم المستوى
    10

    افتراضي

    هما بقو 8 سنين
    الحمد لله احنا عندنا 7
    ربنا يعينا

  12. #32
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    الدولة
    فى كل مكان شوية
    المشاركات
    148
    معدل تقييم المستوى
    10

    افتراضي

    NO COMMENT

    كان فى موضوع مفتوح اتقلب موضوع تانى خالصصصصصصصصصص

    دى للاسف دايما طريقتنا
    التعديل الأخير تم بواسطة ssskkk ; 11-09-2007 الساعة 10:37 AM
    رمضان جانا وفرحنا به بعد غيابه
    اهلا رمضان
    شهر العبادة والغفران
    كل سنة وانتم طيبين

  13. #33
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    الدولة
    المنصورة
    المشاركات
    334
    معدل تقييم المستوى
    10

    افتراضي

    ايه ده
    ايه اللى دخل الكلية على شغل الستات
    سلطة

  14. #34
    تاريخ التسجيل
    Nov 2009
    الدولة
    فلسطين وطالب في مصر
    المشاركات
    43
    معدل تقييم المستوى
    0

    افتراضي رد: بعد الاعتقال لمدة 8 سنين في كلية الطب

    مستقبل طالب الطب

    أولا :يعمل في أي مستشفى حكومي ( خلال شفتات الحكومة ) يحصل على 3800 شيكل ( 1000 $ ) تقريبا
    ثانيا : يفتح عيادة خاصة بعد الشفتات الرسمية ( يحصل على 3000 شيكل ) ما يقارب ( 800 $ )
    ثالثا : يشتغل في مستشفى خاص ويهلك يحصل على 1000$
    رابعا : ممكن لو ربنا رازقه يفتح مستشفى ويالله المستشفيات ماشي سوقها اليومين ( طبعا هذا بعد ما يصير عمره 60 سنة )


    هذا طبعا للطبيب الناجح اللي دارس كويس
    ويا عيني يا عيني اذا متخصص خاصة يكون متخصص أعصاب أو غدد صماء أو جراحة عيون ........... يا حبيبي عالفلوس اللي حيحصلها


    يعني في كل الأحوال مستقبل الطبيب مضمون
    والحمد لله احنا في فلسطين في حالة حرب والطلب عالدكاترة متل الطلب عالخبز والعيش يعني ما في خوف من أزمة العمل
    وبالنسبة لتشغيل الأنثى هون قليل بنات بدرسوا طب يعني مو كتير وما في مشكلة عنا اذا شغلوهم
    بنتأمر عليهم شوي وخليهم يريحونا وبشتغلوا بدل ممرضات ههههههههههههههه

  15. #35
    تاريخ التسجيل
    Dec 2003
    الدولة
    لما تحب تزورنا ابقى قولى
    المشاركات
    13,716
    معدل تقييم المستوى
    10

    افتراضي رد: بعد الاعتقال لمدة 8 سنين في كلية الطب

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.mjramahi مشاهدة المشاركة
    مستقبل طالب الطب

    أولا :يعمل في أي مستشفى حكومي ( خلال شفتات الحكومة ) يحصل على 3800 شيكل ( 1000 $ ) تقريبا
    ثانيا : يفتح عيادة خاصة بعد الشفتات الرسمية ( يحصل على 3000 شيكل ) ما يقارب ( 800 $ )
    ثالثا : يشتغل في مستشفى خاص ويهلك يحصل على 1000$
    رابعا : ممكن لو ربنا رازقه يفتح مستشفى ويالله المستشفيات ماشي سوقها اليومين ( طبعا هذا بعد ما يصير عمره 60 سنة )


    هذا طبعا للطبيب الناجح اللي دارس كويس
    ويا عيني يا عيني اذا متخصص خاصة يكون متخصص أعصاب أو غدد صماء أو جراحة عيون ........... يا حبيبي عالفلوس اللي حيحصلها


    يعني في كل الأحوال مستقبل الطبيب مضمون
    والحمد لله احنا في فلسطين في حالة حرب والطلب عالدكاترة متل الطلب عالخبز والعيش يعني ما في خوف من أزمة العمل
    وبالنسبة لتشغيل الأنثى هون قليل بنات بدرسوا طب يعني مو كتير وما في مشكلة عنا اذا شغلوهم
    بنتأمر عليهم شوي وخليهم يريحونا وبشتغلوا بدل ممرضات ههههههههههههههه
    اووووووووووووووووووووووووووو
    لا خلي بالك فيه دكاترة بنات من فلسطين هنا
    :))))

    ازاى الاولاد ؟

    وانا كمان ;)

  16. #36
    تاريخ التسجيل
    Nov 2009
    الدولة
    فلسطين وطالب في مصر
    المشاركات
    43
    معدل تقييم المستوى
    0

    افتراضي رد: بعد الاعتقال لمدة 8 سنين في كلية الطب

    ولا يهمك يا
    kalamntena

    حتى لو في بنات من فلسطين بدرسوا في مصر
    ما في خوف عنا لسا الطب مجاله مفتوح يعني ما في خوف أبدا

    بس انا بعرف حظي من هون لأجي اشتغل بكون بطلوا بدهم دكاترة وبس بشغلوا دكتورات هههههههههه
    والحل موجود بلبس شال ههههههههههههههههههه


  17. #37
    تاريخ التسجيل
    Dec 2003
    الدولة
    لما تحب تزورنا ابقى قولى
    المشاركات
    13,716
    معدل تقييم المستوى
    10

    افتراضي رد: بعد الاعتقال لمدة 8 سنين في كلية الطب

    لا ازاي
    ربنا يحفظكو يا رب

    ازاى الاولاد ؟

    وانا كمان ;)

  18. #38
    تاريخ التسجيل
    Jun 2009
    الدولة
    فلسطين
    المشاركات
    423
    معدل تقييم المستوى
    8

    افتراضي رد: بعد الاعتقال لمدة 8 سنين في كلية الطب

    وبالنسبة لتشغيل الأنثى هون قليل بنات بدرسوا طب يعني مو كتير وما في مشكلة عنا اذا شغلوهم
    بنتأمر عليهم شوي وخليهم يريحونا وبشتغلوا بدل ممرضات ههههههههههههههه

    :dddd


    شكلك حتنصدم بس تيجي قال قليل البنات اللي بدرسوا قال
    وبعدين تتأمر على مين :d
    انت حتى حكيت بفرض انهم قلال هادي نقطة قوة مش ضعف يعني مش بس احنا البنات نتأمر ونتشرط كمان :dd

    فلسطين يا جرحي انا يا شعب عمره منحنى تترجعي انتي لنا برمي انا قلبي حجر

  19. #39
    تاريخ التسجيل
    Nov 2009
    الدولة
    فلسطين وطالب في مصر
    المشاركات
    43
    معدل تقييم المستوى
    0

    افتراضي رد: بعد الاعتقال لمدة 8 سنين في كلية الطب

    هههههههههههه شكلنا ورطنا يا da ana
    يالله عالأقل ببلدي ما في غير بنت وحدة بتدرس طب بجامعة النجاح ومصيرها تتجوز برة يعني ما رح اتغلبنا
    بعدين انتي بتنكري انه مجال الطب عنا واسع بستوعبنا وبستوعبكم ؟؟؟؟
    ما تخافي المستشفيات بتستوعب الجنسين
    ومن ناحية التأمر أنا كنت أمزح طبعا الدكتورات ععينا وعراسنا يعني أكيد ما بنقلل من قدراتهم وعقليتهم
    بالعكس بريحونا بحيث انهم بتعاملوا مع الإناث لأنه في بعض الإناث ما بتقبل لزلمة يكشف عليها

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المواضيع المتشابهه

  1. حين التقيتك يا كلية الطب
    بواسطة الكحكي في المنتدى ابداعات الاعضاء
    مشاركات: 57
    آخر مشاركة: 28-12-2009, 05:05 PM
  2. المنتدي بعد 10 سنين باذن الله
    بواسطة d.m.d في المنتدى حوار
    مشاركات: 53
    آخر مشاركة: 20-01-2008, 12:15 AM
  3. ابتسم انت فى كلية الطب
    بواسطة ahmed abar في المنتدى تحت الشجرة
    مشاركات: 13
    آخر مشاركة: 27-10-2007, 03:18 PM
  4. حفلات كلية الطب
    بواسطة sameh_ig في المنتدى حوار
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 16-02-2007, 02:03 PM
  5. ؟كيف ترى حياتك بعد عشر سنين
    بواسطة sweetprincess في المنتدى Autograph
    مشاركات: 14
    آخر مشاركة: 15-04-2006, 07:22 PM

مواقع النشر (المفضلة)

مواقع النشر (المفضلة)

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •