صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 20 من 39

الموضوع: بعد الاعتقال لمدة 8 سنين في كلية الطب

  1. #1
    تاريخ التسجيل
    Nov 2002
    الدولة
    قاهرة المعز
    المشاركات
    1,066
    مقالات المدونة
    3
    معدل تقييم المستوى
    16

    Talking بعد الاعتقال لمدة 8 سنين في كلية الطب

    بعد ان نقضي 8 سنوات في كلية طب قصر العيني رهناً للاعتقال و الأشغال الشاقة المؤقتة ..... ما المصير !!!!
    *مركون في وحدة صحية ريفية أعاني الأوبئه و الأمراض واقبض في اخر الشهر متين وخمسين جنيه أصرفهم على حقن فيروس سي اللي باخدهم واستلف فوقهم ألف جنيه.... بما أن مافيش تأمين صحي للدكاترة
    *مندوب مبيعات لشركة أدوية ... شايل شنطة و بالف من الصبح على الدكاترة في المستشفيات و العيادات
    *شايل سماعة و جهاز ضغط وداير على القهاوي و على الأتوبيسات ..... في حالة توفرها (90% من محافظات مصر مافيش فيها أتوبيسات نعرف ننط فيها)
    *ولو قروي ... أأجر حمارة وادور على القهاوي ... النبض بجنيه و الضغط بتلاته و مشي حالك ياجدع و مين يشتري التوبس مني........(-أهي على وزن الأغنية ... مين يشتري الورد مني-) ...
    *مذيع في القناة الطبية ..... بفرض إني وسيم واخنف واسناني مفلقة وعنيا ديقة وخضرا :rolleyes:
    *أشتغل في شركة كليك وارفع السماعة و اقول : كليك فودافون في خدمتك يافندم ....
    *أشتغل رقاصة و اتحزم بقصطرة واحط في وداني كانيولا أو رباط سرة ....
    *اخبي تحت لساني مشرط و في الشراب جفت و أدور على خن واقلبه غرزة و اديها ماكس ولا نخترعلنا مزاج .... مالواحد دارس بيو و فارما امال لازمة العلم إيه :rolleyes: ..... العلم مش في الكراس العلم.... تحت المداس..

    :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

    المفروض إن المعتقل إصلاح و تهذيب .... مش المفروض يفتحوا لنا ورش نجارة ولا حدادة ولا حتى خياطة علشان لما نتخرج نلاقي صنعة ناكل منها عيش بدل المرمطة .....
    ويلغو تعيين البنات .... البنت مش لازم تصرف على بيتها .... الراجل هو اللي لازم يصرف على البيت .....
    مراتي لازم تقعد ملكة متوجة في بيتها و أنا أصرف عليها وعلى الولاد ..... ساعتها مش هنلاقي مشكلة في تعيين الشباب و المرتبات هاتزيد لأنها بتدفع لعدد أقل من الموظفين ...... بس نعمل أيه الحكومة خايفة أحسن يقولوا عليها حكومة رجعية متخلفة متحيزة إسلامية إرهابية ويحطوها ضمن القائمة الأمريكية للدول التي ترعى الإرهاب..... ويرمونا بالهامبورجر و القنابل إياها ويقولوا داحنا مخبيين " بن بلاستيك " زعيم تنظيم التواليت و زعيم حركة تو ستيودنتس "Two Students" ......
    شوفوا لنا حل ربنا يارب يخليكوا معتقلين في الكلية دي .,,, واللي يعرفني يبقى يترحم عليا أصلي باين لبختها حبتين ......
    المعتقل يفتح ابوابه لجميع الراغبين وسوف يتم اختيار الملتحقين على أساس مجموع الثانوية العامة .....
    مع تحياتي .....
    القيلسوف .....
    فيرون

  2. #2
    تاريخ التسجيل
    Nov 2002
    الدولة
    Giza,Dumyat
    المشاركات
    1,198
    معدل تقييم المستوى
    10

    افتراضي

    الله اعلم . يمكن ده تكفير سيئات..بس نصيحة...التفاؤل احسن علشان نقدر نعيش . يمكن تبقى وزير و لا دكتور فى الجامعة او فى مستشفى استسمارى كبير.......*ابقى قابلنى*
    My Gallery on Google
    My Page on GooglePages
    www.alasmar.info

    "ما دمت اتلقى الركلات فى مؤخرتى اذا فأنا فى المقدمة"

  3. #3
    تاريخ التسجيل
    Nov 2002
    الدولة
    قاهرة المعز
    المشاركات
    1,066
    مقالات المدونة
    3
    معدل تقييم المستوى
    16

    افتراضي تصحيح

    يمكن يكون قصدك ..... زير على ناصية .... او تور في ساقية و خطك كان وحش شوية....... ساعتها أضمن بس إن كلامك ممكن يتحقق ...
    :D :D

  4. #4
    تاريخ التسجيل
    Dec 2002
    الدولة
    كوكب تانى
    المشاركات
    405
    معدل تقييم المستوى
    15

    Wink ليه التشائم؟؟؟؟؟

    يا جماعة ، لازم نكون متفائلين
    على الاقل الناس كلها بتحسدنا على اننا دكاترة بنكسب اد كدة
    و أهو الصيت ولا الغنى،
    و على رأى المثل " حسدوا الأعمى على طول عكازه"
    و بعدين حد عارف ؟؟يمكن تضرب معانا علشان دعاء الوالدين و نشتهر.
    و اهو كله بثوابه

    المكتئبة دائما :(
    و كن عبده و الق القيادة لحكمه، و اياك تدبيرا فما هو نافع
    اتحكم تدبيرا و غيرك حاكم ، اانت لاحكام الاله تنازع؟
    فمحو ارادات وكل مشيئة ، هو الغرض الأقصى فهل انت سامع؟
    كذلك سار الأولين فأدركوا ، على إثرهم فليمش من هو تابع
    ابن عطاء الله السكندرى

  5. #5
    تاريخ التسجيل
    Nov 2002
    الدولة
    قدام القبة
    المشاركات
    962
    معدل تقييم المستوى
    15

    افتراضي

    احب اقول للاخ فيرون ان الاقتراحات الى اقترحها لينا بعد منتخرج كل الى قبلينا عملوها و بقت بالحجز و التقدير و كمان موضة قديمة..طبعا:D.. انت عاوز تشتغل ضرّيب ماكس محترم و لا رقاصة بتكسب لقمتها من عرق جبينها..
    كده..
    من غير حجز و لا تقدير :rolleyes: :rolleyes: ....؟

    و كمان انا عاندى فكرة احسن..
    انت تزاكر و تتجدعن كده يا بابا علشان تلحق مكان فى قهوة السيد مضيع تشربلك كوبايتين شاى و حجرين تفاح " two stones of appels" او حجرين قص "two stones of cut" وتشتغل بالى انت شربته قبل ماتروح..اه..لعلمك اهم حاجة الكرامة..


    قبل مانسى ايه حكاية يلغو تعيين البنات دى؟؟؟...
    ايه يابنى؟؟؟
    امال احنا هنعد على القهوة نعمل ايه;) ;) ;) ؟؟؟؟....
    انت عاوزنا نقعد نتكلم فى الكلام الى انت بتقوله ده عن الراجل ابن البلاستيك و لا تنظيم التواليت و لا امـ....ر .. . ... . . ..


    قبل ما انسى برده احب انصحك يا اخ فيرون و اقولك:
    "اياك و الافراط فى التفاؤل..اياك.."
    لان ده ممكن يوصلك لحاجات مش كويسة..





    دى..
    التعديل الأخير تم بواسطة مدنجي ; 29-01-2003 الساعة 03:22 AM
    مدينتنا حتة سكرة ..... الشمس فيها منورة

    البقاء لله.. د.مصطفى محمود

  6. #6
    تاريخ التسجيل
    Oct 2002
    المشاركات
    830
    معدل تقييم المستوى
    10

    افتراضي don_don

    انا شايفة ان انتو متشائمين زيادة عن اللزوم .

    الاطباء اللزين لا يجدون عملا هم الاطباء الفشلة فقط فهناك الكثير من الاطباء اجتهدوا و اصبحوا ناجحين بمجهودهم و فى ظل عمل النساء فالنجاح لمن يثبت جدارته ولكنى ارى انكم تريدون حياة سهله بدون تعب اى تريدون ان يبحث عنكم النجاح وليس انتم من تبحثون عنه وتجتهدوا للوصول اليه.

    ونصيحتى اليكم يا اكثر الشباب تشاؤم ان تجتهدوا وتعلموا شيئا واحد
    (ان الله لايضيع اجر من احسن عملا)

  7. #7
    تاريخ التسجيل
    Nov 2002
    الدولة
    قدام القبة
    المشاركات
    962
    معدل تقييم المستوى
    15

    افتراضي

    عشان تعرفى وجهة نظرى فى موضوع عمل النساء.
    يا ريت تقرأى الموضوع ده.

    مرحباً بالقاضية

    و اعتقد ان اتنى هتقتنعى ان عمل المراه ضد الطبيعة.
    و ان عملها ممكن نسمح بيه بس فى بعض الحالات كالطب مثلا.
    وان طول ما احنا حاطين فى دماغنا ان الست لو ما اشتغلتش يبقى احنا كده بنظلمها و بندفنها عمرنا ما هنتقدم ولا هنفلح.
    لان الست مكانها الطبيعى بيتها.
    بالظبط زى اللؤلؤة مكانها المحارة.

    و الست شغلها الطبيعى هى صناعة الاطباء و العلماء من اطفالها.
    هى لو اشتغلت هستفيد منها هى بس.
    لكن لو رَبّت هستفيد من جيل كامل.

    اما بالنسبة لموضوع التشاؤم.
    انا عاوزك تقوليلى حاجة واحدة تخلينى اتفائل.
    و شكراً



    دى..
    مدينتنا حتة سكرة ..... الشمس فيها منورة

    البقاء لله.. د.مصطفى محمود

  8. #8

    افتراضي

    يه يا شباب انا حسس انى شويه و هاسمع أغنيه عبد الحليم طريقك مسدودمسدود
    لالالالالالالالالالالالالالالالالالا الدنيا لسه فيها خير
    و جايز المسأله مش ورديه لكن ولاهى فى امل
    انتوا الأيام جايز علشان المذكرة و الجو حر مش مساعد
    اكن ان شاء الله ربنا هايكون معاكوا
    ام بالنسبه للفرص المتاحه ده مسأله نصيب يا شابا
    طب ممكن تجارة وبرضه ميالقيش شغل
    وممكن أداب و يعقد فيها 8 سنوات يعنى السنه فى 2 و كده
    شد حليكوا بس الأيام ده و ان شاء الله لما تنجحوا ها تقولوا فعلا اصل الأطباء حاجه تانيه
    و يجعله عامر..................زز

  9. Question و من أين يأتي التفاؤل ؟!!!!!

    قل لي يا نونو ....:o


    هل فكرت في الارتباط ولا لسة نونو بجد ؟؟؟؟

    :D :D :D :D :D

    ساعتها هتعرف قد إيه المستقبل وردى




  10. #10

    افتراضي

    هو انت من هوات كتابه الكلام مرتين


    و لا عندك عروسه



    عموما يا سيدى ان مش مرتبط




    و اذا كان النونو صغير بش حاسب على نفسك

  11. #11
    تاريخ التسجيل
    Aug 2003
    الدولة
    Somewhere Overthere
    المشاركات
    1,832
    معدل تقييم المستوى
    10

    افتراضي

    لا تبتئس فيرن فقد يكون المستقبل امامك ورديا و انت لا تراه و تعمل ممثلا (مشخصاتي) مثل يحيى الفخراني او كاتبا مثل د. مصطفى محمود و يوسف ادريس و نبيل فاروق و اعلم ان هناك اطباء يعيشون حياة كريمة لاشتغالهم سائقي تاكسي و ميكروباص و تغير لقبهم من دكتور الى هندسة و اسطى و هناك من يعمل جرسون في شرم الشيخ و يأخذ بقشيش كبير غير المرتب و الاكل بالاضافة الى مكان لنوم مجاني ............هناك الكثير و الكثير من الاعمال ...لا تقلق...لا تقلق...لاتقلق!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    وداعاً د. مصطفى محمود
    اللهم إرحمه وإغفر له وأدخله برحمتك في عبادك الصالحين


  12. #12

    افتراضي

    يعنى ايه يلغوا تعيين البنات يعني هو انتو بتتعبوا واحنا لا ولم انتوا غيرانيين على الاماكن اوى كده ماتشتغلوا أكتر مننا. واو انت ضد عمل الرأه حتى لو كانت محتاجه ابقى خلى مراتك تقعد فى البيت


  13. #13
    تاريخ التسجيل
    Nov 2002
    الدولة
    قدام القبة
    المشاركات
    962
    معدل تقييم المستوى
    15

    Cool كلاكيت تانى مرة

    _عمل المراه ضد الطبيعة.
    و_ عملها ممكن نسمح بيه بس فى بعض الحالات كالطب مثلا.
    و طول ما احنا حاطين فى دماغنا ان الست لو ما اشتغلتش يبقى احنا كده بنظلمها و بندفنها عمرنا ما هنتقدم ولا هنفلح.
    لان الست مكانها الطبيعى بيتها.
    بالظبط زى اللؤلؤة مكانها المحارة.

    و الست شغلها الطبيعى هى صناعة الاطباء و العلماء من اطفالها.
    هى لو اشتغلت هسنفيد منها هى بس.
    لكن لو رَبّت هسنفيد من جيل كامل.

    دى..

    مدينتنا حتة سكرة ..... الشمس فيها منورة

    البقاء لله.. د.مصطفى محمود

  14. #14

    افتراضي مجرد راى

    بيتهيئلى ان المرأة دى كائن حى يعرف يفكر ويحدد هو عاوز ايه عايزة تشتغل تشتغل ومفيش حد فى الدنيا من حقه يتتدخل كمان لو دورت حوليك هتلاقى ألاف الستات بيشتغلوا وبيربوا أجيال فى نفس الوقت وياريت نبطل الافكار الى بتاخرنا أكتر ما احنا متاخرين


  15. #15
    تاريخ التسجيل
    Nov 2002
    الدولة
    Giza,Dumyat
    المشاركات
    1,198
    معدل تقييم المستوى
    10

    افتراضي

    ممكن نروح نتكلم فى الموضوع بتاع شغل المرأة دا هناك تحت قسم "فى العضل" فى موضوع المرأة وعمل المرأة.

    و عشان بردة نبقى بعيد عن المعتقل.....

    My Gallery on Google
    My Page on GooglePages
    www.alasmar.info

    "ما دمت اتلقى الركلات فى مؤخرتى اذا فأنا فى المقدمة"

  16. #16
    تاريخ التسجيل
    Nov 2002
    الدولة
    قاهرة المعز
    المشاركات
    1,066
    مقالات المدونة
    3
    معدل تقييم المستوى
    16

    افتراضي

    أنا أتمنى لو كانت الردود في الموضوع ده تخص مستقبل مهنة الطب و الأطباء الجدد ...

    تصريح :

    أما عن المرأة كطبيبة_فأنا أحبذ عملها في ذلك حتى لا تضطر النساء إلى الذهاب إلى أطباء رجال_ ذلك و ما يترتب عليه من انكشاف عوراتهن أمام غير المحارم ... ذلك وفي كل المهن التي تتم عن طريق احتكاك مباشر مع الحواس كالتدريس و التمريض (أي الفصل بين الجنسين في التعامل ... فيمرض الرجل الرجل و المرأة المرأة )

    و لو سمحتي ياسارة ممكن تشرحيلي إزاي الأفكار دي ممكن تأخرنا ... أنا مستعد أسمع أي تهزيق ... مافيش مشاكل ... خدي راحتك ..

    فيرون

    أشحطوط بالورى .... جاب الليالي السود .... فتبهدلا

  17. #17

    افتراضي

    _هى المراة دى مش نص المجتمع تخيل نص مجتمعنا قاعد فى البيت فى الوقت نفسه الى هى برة بتشتغل وتفكر وتنتج وان كان على تربية الأبناء فدى مسئوليتها وهى تهتم بيها بطريقتهاو متنساش انكوا بردوا عليكوا جزء من المسؤلية دى_ (ومعلش أسفة لو كانت طرقتى فى الرد كانت حادة شويه فى الأول بس انا كنت متنرفزة اوى)

  18. #18
    تاريخ التسجيل
    Nov 2002
    الدولة
    قاهرة المعز
    المشاركات
    1,066
    مقالات المدونة
    3
    معدل تقييم المستوى
    16

    افتراضي

    ما هو نص المجتمع قاعد في البيت بيربي النص التاني ...
    زائد أنا باقول مش لازم البنت تشتفل مهندسة .... في حين إن سوق العمل مثقل بالمهندسين العاطلين .... وغيره و غيره من المهن التي لا تليق بوضع المرأة المتميز و التي تريد أن تتخلى عنه ...
    أنا ماقولتش إنها ما تشتغلشي خالص ...
    دي لازم تشتغل علشان تخدم بنات جنسها ... في التعليم و الصحة و لازم يبقى في حلقات اتصال بين المنظومتين رجال - نساء ..

    بره .... النظام مختلف ... نظام الدنيا كله مختلف / مختل إن أردنا الدقه ....
    ( لا يغرنك تقلب الذين كفروا في البلاد * متاع قليل ثم مأواهم جهنم وبئس المهاد )
    أشحطوط بالورى .... جاب الليالي السود .... فتبهدلا

  19. #19
    تاريخ التسجيل
    Nov 2002
    الدولة
    قدام القبة
    المشاركات
    962
    معدل تقييم المستوى
    15

    افتراضي

    لا دا نص المجتمع قاعد فى البيت بيربى المجتمع كله "صبيان وبنات" و بيسقيهم من العلم والاخلاق الى اتعلمها من المدرسة او الجامعة او المدرسة الاعظم (نص المجتمع السابق -امهاتهم-)

    و تعالو هناك فى قسم "فى العضل" نتناقش فى الموضوع دا..

    دى..

    مدينتنا حتة سكرة ..... الشمس فيها منورة

    البقاء لله.. د.مصطفى محمود

  20. #20
    تاريخ التسجيل
    Dec 2003
    الدولة
    لما تحب تزورنا ابقى قولى
    المشاركات
    13,716
    معدل تقييم المستوى
    10

    افتراضي

    يا جماعة ادونا جديد الاستاد الدكتور المبجل فيرون كان بيتكلم فى الشغل بعد الكلية ايه اللى جاب سيرة المراة وعملها يا عم لما تبقى تتاهل ابقى اعمل الى انت عاوزه محدش هايقولك حاجة اقولكم حاجة احنا عرفنا وجهات نظر بعض فى المسالة دى و مفيش جديد والدليل ان الكلام بيتكرر يا ريت عشان خاطر اطفال المجاعات نقفل على الموضوع ده و على فكرة يا دكتور فيرون لو فى منك اتنين كانت الدنيا اتغيرت
    ازاى الاولاد ؟

    وانا كمان ;)

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المواضيع المتشابهه

  1. حين التقيتك يا كلية الطب
    بواسطة الكحكي في المنتدى ابداعات الاعضاء
    مشاركات: 57
    آخر مشاركة: 28-12-2009, 04:05 PM
  2. المنتدي بعد 10 سنين باذن الله
    بواسطة d.m.d في المنتدى حوار
    مشاركات: 53
    آخر مشاركة: 19-01-2008, 11:15 PM
  3. ابتسم انت فى كلية الطب
    بواسطة ahmed abar في المنتدى تحت الشجرة
    مشاركات: 13
    آخر مشاركة: 27-10-2007, 02:18 PM
  4. حفلات كلية الطب
    بواسطة sameh_ig في المنتدى حوار
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 16-02-2007, 01:03 PM
  5. ؟كيف ترى حياتك بعد عشر سنين
    بواسطة sweetprincess في المنتدى Autograph
    مشاركات: 14
    آخر مشاركة: 15-04-2006, 06:22 PM

مواقع النشر (المفضلة)

مواقع النشر (المفضلة)

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •