صفحة 2 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة
النتائج 21 إلى 40 من 64

الموضوع: و أخيراً البداية استقالة

معاكوا ربنا بقى

دة انتوا طلعتوا دكاترة طيبين قوى قوى قوى قوى

بقى من اول حادثة مع الحكومة والوزارة و اول 6 شهور تقول الكلام دة

و استقالة و كلام كبير

على فكرة انا ضد هذة الفكرة تماما و هتعرف معنى كلامى بعدين

و بعدين انتا مين خلاك تمشى وراء قوانين الوزارة كلة بيضرب يا ريس

و اذا كنت خايف من الجيش احب اطمنك انة هو كمان بيضرب اليومين دول

و على يدى

فعلا منتدى القصر العينى هو منتدى الدكاترة الطيبين

سامح باشا انا عايزك توضحلى اللى فى دماغك يازعيم
    دا انا الموضوع ده داخل دماغى

و أنا كمن عايز دكتور سامح يوضح اللي في دماغه
    حتى الآن هو لم يدل بدلوه بعد !

=======================

سؤالين يا مدنجي و يا فيرون

الأول : لغاية إمتى أقدر أرجع في الاستقالة ؟
    بمعنى لو لغيت تكليفي ممكن أرجع و أطلب إعادة تكليفي ؟ الدليل بيقول كده و أنا فهمت ده نوع من الرجوع في الاستقالة بس لحد إمتى ؟ الستين يوم المعروفين و للا أكتر؟ ـ

الثاني : هل أكيد أكيد ممكن آخد أجازة بدون مرتب دلوقتي من غير اشتراط قضاء مدة معينة في التكليف ؟ ـ

التعديل الأخير تم بواسطة مصباح ; 20-08-2007 الساعة 02:17 AM
    أن توقد شمعة ... خير من أن تلعن الظلام ألف مرة

افتراضي ارجو انى اكون غلطان

اولا كلام سامح واضح
    هو يقصد ضرب شهادة طبيب حر
    موضوع قديم و كل الناس عارفاه
    و معناها انك بتروح تزور شهادة طبيب حر
    و تحضر بالشهادة الى انت ضاربها الماستر
    و السكة معروفة
    و لو عايز حد يدلك عليها موجود
    و ناس عملتها قبل كدا كتير
    لكن
    الحكاية دى خلاص بطلت لأنهم قفشوها
    بالرغم انى كنت متأكد انهم عرفينها و مطنشين
    بس المهم انا سمعت انهم قفشوها و الغو نتيجة الجزء الاول من الماستر للى كانو مسجلين بالطريقة دى
    دا كلام سمعته
    و بصرف النظر صحيح او خاطئ
    و بصرف النظر انك حتى لو قدرت تعمل كدا
    هتفلفص من الوزارة ازاى
    و حتى لو قدرت تفلفص من الوزارة و دا ممكن و وارد
    هتتعلم فين
    و حتى لو لقيت مكان تتعلم فيه
    هيبقى زيك زي النايب الاساسى
    و لا حتى زى النايب الزاير المستقيل
    اشك
    و بالرغم من كدا تقدر تعملها ورينا شطارتك
    و ربنا يوفقك

بس فيه حاجة
    منبقاش قاعدين نشتم ليل نهار فى التزوير و المزورين و نيجى فى الآخر احنا الى نزور
    يعنى متزعلش لو حد زور عشان ياخد حاجة مش من حقة
    و منبقاش قاعدين نشتم ليل نهار فى الواسطة و المحسوبية و الرشوة و نعملها احنا عشان نخرج بأعفاء من الجيش
    يعنى برده متزعلش لو جيشك اتخرب او حد فى مكان تانى طلب منك رشوة عشان يمشيلك مصلحة
    انت طلبت كدا
    انت عاوز كدا

هتقول الناس كلها ماشية كدا اليومين دول
    ماشى
    هما غلط
    نبقى غلط احنا كمان؟؟؟؟؟

طب ليه طالما قدمنا الابواب الشرعية

فعلا منتدى القصر العينى هو منتدى الدكاترة الطيبين
    لا يا سيدى منتدى القصر العينى هو منتدى الدكاترة المحترمين

ارجو انى اكون غلطان فى فهمى لكلامك
    و متأسف جداً بجد لو كنت اسأت الظن بيك
    لكن دا الواضح من كلامك
    و دا الى فهمته من كلامك
    و ارجو التوضيح
    و ان شاء الله اكون غلطان

دى..
    مدينتنا حتة سكرة ..... الشمس فيها منورة

البقاء لله.. د.مصطفى محمود

Exclamation نحسين دخل!!

بالنسبة لأسئلة مصباح
    اجابة السؤال الاول
    معرفش
    اجابة السؤال التانى
    اعتقد ممكن
    لأنى فى مرة من المرات بخلص ورق فى المديرية
    و كان منضمن الاجراءات امضاء الموظفة المسؤولة على الاجازات
    و سألتها قالتلى تعالى و انا اعملك اجازة دلوقتى حالا
    و اسمها اجازة تحسين دخل
    بس هاتلى عقد او ورقة من الحتة الى انت هتشتغل فيها

بس

و اى خدعة

دى..

مقالات المدونة
    3

نحسبها تاني:
    المعطيات ... وقت ... وزارة ...
    المطلوب: شهاده علمية مثال ماجستير ... في أقل وقت ... خبرة إكلينيكية ... مال
    خل بالك ... كل حل وليه مدخلات و كل مدخل أو أسلوب ليه
    Cost effectiveness
    و مخرجات و كل مخرج ليه
    Relative Impact
    لو في جيش .... و استقلت ... يبقى كسبت وقت وحضرت ماجستير... فاضل التدريب ... الحل الأخر: تفضل في الجيش حاطط إيدك على خدك و وقت الجيش يبقى أكبر كارثة ضياع وقت في حياتك ... بعدها الامتياز طبعا ... طب ناوي تعمل إيه في الجيش ؟؟؟ تحضر عفاريت؟؟ زائد ممكن جيشك يطلع في مكان كويس و يبقى ضيعت على نفسك فرصة التدريب
    لو مافيش جيش ... واستقلت ... يبقى برضه كسبت وقت ... وبدأت التدريب مع تحضير الماجستير ... الحل الاخر: تستنى سنتين علشان تحضر ده لو انتا ماركنتش للراحة ... لقيت اني بدأت أنسى الطب تدريجيا بعد شهرين في وزارة الصحة ... و اكتر بدأت أنسى الانجليزي و بدات أنخرط في حياة زونبة الزملاء و ملاعيب الإداريين **
    يعني عدم الاستقاله قبل النصف من شهر أغسطس حسابياً يعني خسارة بنسبة 100% -ياريت حد يراجعه-
    50 خسارة احتمال انك ما دخلتش جيش
    25 % خسارة الماجستير لو دخلت جيش و ماسجلتش
    25 % خسارة التدريب لو انتا دخلت الجيش في مكان كويس
    "غالباً هنحتاج نقسم 25+25 على 2"
    المال : عاوز فلوس .. انطلق من قاعدة ثابته يعني لو قلنا انك قدامك 10 سنين عاوز تعمل فيهم "س" فلوس يبقى:

• ممكن تبدأ في تكوين الـ س فلوس من أول يوم وساعتها احتمال انك تكونهم وارد بس هاتتعب قوي طول العشر سنين
    • أو لو أخدت تلات سنين تظبط فيهم نفسك و بعدين تكون الـ س فلوس ساعتها ممكن تحضر 2×س فلوس .... في نفس الوقت و يبقى تعبت في اول تلات سنين بس
    الفكرة يا جماعه في إن اللي بيرتاح و يتعود على نظام وزارة الصحة بينام على الاخر و بيبقى هدفه هو تحقيق أقصى استفاده من النظام

**( تخيلوا أنا عملت إجازة يوم 29 يونيو لـ 10 يوليو علشان اخلص ورقي في القاهرة ... رجعت الوحدة يوم 11 لقيت الإدارية بتقول إن مدير الإدارة لغى لي الإجازة قال إيه عاوزني أرجع ... الكلام ده من غير حد مايبلغني ... واكتشفت إن الإدارية و الزميله كانت واسطة الخير في الموضوع ده علشان الدكتوره عاوزه حد معاها ... مش مدير الإدارة ... قررت مارجعشي الوحدة تاني ولما كنت باخلص ورق الاستقالة اكتشفت إن الإدارية و الزميلة طبيبة الوحدة عملوا لي 8 إنذارات في 30 يوم!!! مع إن عندهم جواب رسمي بيقول يخلى طرفه للتجنيد يوم 5 يوليو يعني في نص أجازتي!!! يعني لو ماكنوش طبقوا الإجازة المفروض ابقى منقطع 5 أيام بس!)

معلومة .. لما رحت احطلهم طلب إلغاء التكليف لقيت ورقتين على باب مكتب إدارة التكليف ...
    نموذج طلب إلغاء التكليف
    نموذج طلب العودة إلى الوزارة
    و في صاحبنا التاني مكتوب ...
    الدرجة التي حصل عليها الطبيب أثناء غيابه عن الوزارة و تاريخها و مكان الحصول عليها
    عندي ليك 10 جنيه لو لقيت القرار رقم 29 لسنة 74 الخاص بتكليف الأطباء ... هاتلاقي فيه المدة اللي انتا عاوزها يا مصباح ... ابق اعمللي صوره منه
    بالنسبه للإجازة ممكن تاخدها في أي وقت طالما في المديرية عاوزين يمشوهالك .. .. ولو إنهم بيتحججوا بإنك لازم تجيب جواب من المكان اللي انتا رايحله لتحسين الدخل او الدراسة ... لحد مانا مشيت .. ماكانش في شرط
    أشحطوط بالورى .... جاب الليالي السود .... فتبهدلا

أجازة تحسين دخل !!!!! ـ
    أول مرة أسمع انهم بيعملوا حاجة اسمها كده .. كويس جداً على كل حال .. الحمد لله نعمة
    بالنسبة للقرارات القديمة بتاعت السبعينات فأعتقد انها ممكن تكون بطلت - على أيامها مكانش إلغاء التكليف مسموح أساساً
    و الله أعلم

مش تقولوا يا جدعان ان المديرية هيا المكان اللي بيدي الاجازات
    دا انا طلعت عمرة تسع تيام و كنت معتمد على ان الادارة هتيديني خصم من المرتب على أقصى تقدير (كنت مستحرم التمارض اللي بيسموه انك "تبلغ مرضي" ) .. إلخ
    لقيتهم عاملين لي انقطاع عن العمل تلتاشر يوم و باعتين لي انذارين و تحويل للتحقيق
    !
    حاجة شلل

لأ و مدير الادارة يقوللي : انت غلطان انك مبلغتش مرضي .. كنت وصيت عليك في الكومسيون ! ـ
    أهو دا اللي بسميه "تقنين البزرميط" ! لما مدير الادارة يلومك انك مكنتش مقدر لقدرات سعادته على انه يوصي عليك في الكومسيون الطبي عشان يتفبرك لك أجازة مرضي
    بالمناسبة مدير الادارة اللي انا فيها مكانش يعرف أصلاً ان فيه حاجة اسمها الغاء تكليف ... لما جبت له سيرة اني عايز استقيل قفلها في وشي و حسسني انها مستحيل طبقاً للقانون مش عارف كام لسنة مش عارف كام و سبعين ! بعدها بساعة و نص تقريباً كنت حاطط له ورقة في وشه جاية من المديرية (يعني من فوقه) بتقول ان المديرية "لا مانع لديها من إلغاء تكليف الطبيب فلان" فبص للورقة و قال لي انت جبت الورقة دي منين ؟ (طبعا هوه شايف الورقة من فوق مكتوب عليها مديرية الشئون الصحية بالفيوم بس زي ما يكون مكانش مصدق !) قلت له من المديرية .. قال لي : ان كان إلغاء تكليف يبقا آه تنفع ! ... قلت في نفسي الله يسامحك .. واضح ان فيه حاجات تانية كتير انت متعرفهاش مش دي بس
    موظف شئون العاملين صدمني بعد الانقطاع تلتاشر يوم ان فيه حاجة اسمها
    أجازة لأداء العمرة بياخدها الطبيب وقت ما هو عايز بس مرة في السنة مفيش غيرها

---------------------------------------------
    مشكور فيرون على الاجابة على سؤالي
    التعديل الأخير تم بواسطة مصباح ; 20-08-2007 الساعة 07:20 AM

اولا شكرا على الرد و على عينى وراسى من فوق يا دكاترة و فعلا منتدى المحترمين يا سيدى انا اسف

بس اسمع بقى منى الشويتين

انا هحسبهالك بى حسبة سريعة

انتا من يوم ما خلصت كلية عملت اية؟

استلمت امتياز كنت مبسوط فى الاول شهر و التانى وزهقت و عرفت اللى فيها و قضتها مع الاصحاب و السهر و كل سنة و انتا طيب
    حتى قرارك بل تخصص اللى انتا عايزة عرفت تاخدة لوحدك ولا سنة الامتياز خلصت و انتا لسة متررد ؟؟؟؟
    دورت على انك تتعلم حاجة معينة وتتمرط فيها ولا كا العادة النايب مش مدينى فرصة ؟

ولا استلمت امتياز و خدتها جد و تعبت و اتمرمط و بعدت عن صحابك شوية و جيبت كتب و قريت و عرفت انتا عايز اية و خدت قرارك بى نفسك لى اول مرة فى حياتك فى تخصصك و ركزت انا عايز اية من اول شهر لحد ما بقى النايب نفسة بيتكسف منك

ايان كان انتا واحد فيهم هكملك

استلمت تكليف فى منطقة نائية او القاهرة حتى مش مهم اية يعنى رحت وحدة صحية ايوة لازم تصعب عليك نفسك بعدها و قوى كمان بس الدنيا مش هتوقف لى حد كدة اتقل شوية
    انا همشيها الاول رسمى زى القاونين ما بتقول

سنة او سنتين تكليف على حسب النيابة اللى انتا عايزها و بعدين سنة نايب و بعدين تقدم طلب للتسجيل بعد سنة من النيابة و بعدين تقعد 4 سنين نيابة لى حد ما تخلص و تاخد مسترك و تشوف انتا عايز اية

تعالى بقى اقولك على شوية حاجات حلوة غير البسبوسة و الكنافة

فى الفترة ما بين الامتياز و تسلم التكليف بتروح زى الباشا تشترى ورق بطاقة الرقم القومى و بتعمل بطاقة جديدة انتا حاليا فى الشارع لا على زمة الامتياز ولا على زمة النقابة
    و دية سهلة جدا و بتكتب فى المهنة طبيب بشرى حر

و بتطلع باسبورد بعدها بيكتب فية انك طبيب بشرى حر

دة معناة انك حر نفسك الان و بعدين يا سيدى استلم تكليفك و شوف و جرب انتا خسران اية الكلية من اولها كانت اكبر خسارة فى حياتنا بس خلاص معدش فية حلول و مفيش وقت للندم

دلوقتى و انتا فى التكليف و لو جتلك فرصة للسفر هتقدر تسافر غصب عن عين اى حد و محدش لية عندك اى حاجة

و اذا كنت تعرف قوانين العمل كويس هتعرف ان مفيش حاجة اسمها رفد من التكليف و لا حتى بعد انقطاع 60 يوم كل دة كلام فاضى بيخوفونا بية

على فكرة انا واحدة صاحبى عملنالة الكلام دة و هو فى السعودية الان و الحمد للة ربنا كرمة و تكليفة و ملفة فى جنوب سيناء و لا حتى خد اجازة و لا رفدوة و هيا تحقيق و بيخلص جزاء و شكرا

نرجع نشتغل فى الازرق تانى شوية

شهادة الطبيب الحر حتى الان شغالة بس مش فى كل الجامعات طبعا
    و الموظفين و الكلية عارفين انها مضروبة و مش حرام دة براى كذا شيخ لانك مبتخدش مجهود حد متخفش من دية

تعالى بقى اولك على حاجة جميلة جدا
    تعرف انك حتى لو طبيب حر مستقيل فعلا و الورقة صحيحة ممكن متعرفش تسجل زى منتا فاكر

فية جامعات كتير حاطة بل بونط العريض ممنوع تسجيل الطبيب الحر سواء بشهادة ورقية او الجديدة ام الختم المائى

يا راجل جامعة الزقازيق من سنيتن قالت اللى يسجل حر يجيب شهادة خبرة من مستشفى حكومية مختومة انة اشتغل فيها على الاقل سنيتن

نقول طب ازاى اذا انا طبيب حر يعنى مليش شغل يقولك ملناش دعوة دة قرار العميد
    عايز اكتر من كدة جنان

النقطة المهمة انك لو سجلت حر و امتحنت الجزء الاول و عاديت فى مجموعة مش حقة انة يلغى تسجيلك الكلام دة على ضمانتى لان اصدقائى فى عين شمس حصل معاهم و بعد الهوجة عليهم قالوا خلاص اللى امتحن ونجح مجموعة واحدة يكمل و اللى ممتحنش مع السلامة يلغى التسجيل و يمنع تسجيل الاطباء الاحرار

اسمع الخبر الجميل دة اللى حصل قدامى

راجل نايب عظام قد الدنيا و جيلة ترشيح من الوزارة انة يسجل فى احدى الجامعات يعنى اهوة قانونى مية مية فة اية تانى

فا بيقدم طلب لرئيس القسم على شان يخش الامتحان
    رئيس القسم قالة لا معلش مش بناخد فى القسم غير خرجين كليتنا و بس

طب يا باشا دة انا معايا ترشيح من الوزارة
    ولا لية اى لازمة دة قرار مجلس القسم و مش لينا دعوة الوزراة ترشحك و احنا لينا الحق نقبل و او منقبلش دة براحتنا احنا ملناش دعوة بل صحة

يعنى حتى القانونى اللى انتا متخيل نفسك صح هتلاقى فية ابن الحلال اللى فى ايدة يبوظهولك

للحديث بقية بكرة انشاء اللة لان السرير ينادينى بى اعلى صوتة

معلش استجملنى لان لسة فية حاجات كتير هقولك عليها سيتك مش شايفها خالص

مستنيك يا زعيم لما تقوم من النوم
    وعلى ما الباشا يقوم اى حد يجاوبنى

هو مينفعشى تحضر ساى دبلومة او تدخل امتحانات ماجستير وانت فى التكليف؟
    يعنى لازم احضر بعد مرور 4 سنين من يوم استلامى التكليف؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    ولا ايه الحكاية اعذرونى اصل اخوكوا ابيض فى الموضوع ده

لا يا سامح مينفعش تحضر اى حاجة وانتا فى التكليف بل طرق القانونية لازم يمر عليك سنتين تكليف و بعدين سنة نيابة و بعدين تحضر ائناء النيابة دة القانونى

ابتسم انتا فى مصر

نرجع لى موضوعنا تانى

الطبيب الزائر طبعا دة شىء كويس و اكيد هتعلم مش هبقى فى الجامعة اكيد هتعلم

اولا علشان تاخد طبيب زائر ولا ليها علاقة بل تكليف ولا الوزارة الاول بس تجيب موافقة رئيس القسم و الجامعة و دى برضة على حسب رئيس القسم اللى فى ايدة يقولك احنا مستكفين
    و يا سيدى حتى لو قبلت طب متعملها و انتا فى التكليف انتا خسران اية
    على الاجازة يعنى يا باشا اسهل شىء هو الاجازة من الصحة مش صعبة خالص زى منتا متخيل

مردوش يدوك الاجازة بتجيب حاجة اسمها عقد عمل داخلى لتحسين الدخل
    بى انك متعاقد مع شركة كذا بمرتب احسن و بتاخد الاجازة غصب عن التخين

الطبيب الزائر مثلا فى جامعة الازهر السنة دي خدوا ناس كتير جدا بس بشرط خريجى جامعة الازهر فقط و قالهم التسجيل احنا ملناش دعوة بية انتا زائر على شان تتعلم و تشيل القسم بس تسجيلك ملناش دعوة بية

بى مناسبة الكلام عن التعليم و هتعلم فين

اقسملك بللة العظيم ان مستشفيات الصحة حاليا المحترمة فى القاهرة و بعض المحافظات احسن مليون مرة من مستشفيات الجامعات فى كدر الاطباء من حيث الدرجة العلمية و من حيث الامكانيات كمان و اللى عايز يتعلم لازم يعرف انة هيعلم نفسة بى نفسة معدش حد بياخدك من ايدك يقولك كذا و كذا

تعالى اقولك على حاجة اروع من دة كلة

فرضا انتا استقلت و مش عايز يا عم ماجستير ولا دكتوراة من الصحة و قلت هحضر زمالة انجليزية على طول من هنا و بعدين اسافر بيها

تعرف سعدتك ان امتحان الزمالة الجزء التانى بيشترط انك تكون شغال فى مستشفى ميقلش عدد السراير فيها عن 1000 سرير تقريبا انا مش فاكر الرقم دلوقتى

يعنى مينفعش اقول انا طبيب حر هما ملهومش دعوة حر ولا مسجون
    المهم بتكون بتمارس المهنة فى مستشفى بى مواصفات معينة

دة فى حالة انك عايز تحضر زمالة من هنا و تسيبك من الماجستير و الدبلومة و الكلام الفاضى بتاع الوزارة

نيجى لى نقطة تانية يمكن تقول دى حل اخير لو زهقت من مصر
    وهي السفر

فردا قولت انا هسافر ممارس عام دلوقتى اجيب فلوس و بعدين احضر من هناك

ماشى يا عم موافق
    بس تعرف ان فية حاجة اسمها خبرة سنتين بعد التخرج عنى سنة الامتياز و سنة تكليف و بتاخد شهادة بى كدة

هيا انا معاك انها طبعا ليها حل و شهادات الخبرة فى المواقف دية بتضضرب و ساعتها هتقول حلال مش حرام بعد اللى حصل فيا

يا دكاترتنا الطيبين قوى بى حساب العقل احنا اللى محتاجنهم مش هما اللى محتجنا
    مش على شان المرتب اللى بناخدة فى سرة من الدنانير
    لا انا عن نفسى مقتنع ان انى عايز المستشفى على شان اشوف حالات و تانى وتالت ورابع و عاشر واجرب العلاج دة وامارس مع دة نظام علاج تانى و اشوف قدامى نتايج و اغلط و اتعلم حتى بدون فلوس انا موافق

لحين اشعار اخر هو انى اخلص ماجستيرى و بعدها ابقى حر نفسى عايز اقعد ماشى اسافر ماشى

يا دكاترنا الطب عمرة ما كان كتاب او علم فى الدماغ الطب ممارسة +مذاكرة جنبها

و بعدين لو كنت مستعجل على الفلوس لى اى سبب من الاسباب

اية رايك فى شغلانة بى 1200 جنية فى اسبوعين نايم واكل شارب قاعد قدام الكمبيوتر مبتعملش اى حاجة و الاسبوعين التانين فى البيت ؟؟؟؟؟

دة فى حالة انك عايز فلوس

طب كنت قولى وانا ادللك على السكة يا دكتور

كل دة وانتا لسة جوة فى وظيفتك

بص يا ريس اوعى تكون انا باقى على الصحة فى حاجة اطلاقا بس فعلا احنا اللى محتاجنهم مش هما اللى محتجنا

لى حين اشعار اخر بعد كدة هلم الشباشب بتاعت البيت و هروح الوزارة احدفهم بيها

الكارثة الكبرى لى اى خريج طب هيا الجيش و انشاء اللة ههتاجل يا برنس خلاص الجيش معدش بياخد رجالة

خدها منى كلمة انتا يبنى مش هتخش الجيش يعنى مش هخش انشاء اللة

قرارك انتا خدتة و ربنا يوفق الجميع انا بس بوضحلك شوية حاجات

صحيح فكرتنى

بمناسبة الرشوة على شان مصالحك تمشى

انا عمرى ما دفعت مليم لى واحد على شان ورقة تمشى

هقولك على سر انا ماشى بية من سنوات

معايا فى شنطتى حبوب حساسية بى استمرار الموظف او العامل اللى عايز منة خدمة بديلو واحدة ملفوفة فى ورقة بيضة على انها منشطات جنسية

و بيبخلصلى مصلحتى فى ثوانى

تصدق بلى خلقك المستشفى اللى انا فيها جميع موظفينها و عمالها و بعض دكاترها ان بظبطهم بى حبوب الحساسية دية و الناس شيلانى على راسها من فوق

غلطان او مش غلطان مش دية القضية
    انا شفت كتير و لسة هشوف اكتر جميع الطرق و الوسائل متاحة فى الحرب على الصحة يا كبير

دة كان مجرد راى من وجهة نظرى الشخصية قابل للرفض او القبول

اما بل نسبة لى موضوع الغباء الادارى
    فا الكلمة اللى ابويا قالهالى اللى بيخاف فى الحكومة هيفضل زى ما هو

مدير المديرية نفسة كان بينزل حملات تفتيش مخصوص على شان خطرى

مدير المركز اللى كنت فية قطع 30 يوم من الدفتر بتاع الحضور و الانصراف لانة كان مشطب عليا و انا قلتلة بينى و بينك النيابة الادارية انا مستبيع و مش فارقة معايا

مدير الادارة الصحية كان بيكرهنى كره العمة و يبعتلى امر تكليف مش عارف بى نبطشيات و قوافل وكلام عجيب
    ولا الدموع ولا عمرى رحت

و اجمل شى و انتا قاعد قدام المحقق دة ان رحت اصلا و يقولك تغيبت لية

ترود علية بى كل برود اصلى كنت بحج

هو دة موسوم حج يا دكتور

ايوة يا عم انا حر اكتب كدة حد لية عندى حاجة

اقسملك بللة الراجل جبلى حاجة سقعة و قالى بص بقى اللى انتا عايزة انا هعملهولك و مديرة مكتب الشؤن القانونية لقيتها متصلة بى ابنها اللى فى امتياز على شان يجى يقعد معايا و افهمة يعمل اية بعد كدة

الغاء التكليف مش هو الحل لى كل المشاكل من وجهة نظرى لسة فية بلاوى كتير يا دكاترة

بل مناسبة انا لسة عند رائيى ان منتدى القصر العينى منتدى الدكاترة المحترمين و الطيبيببببببن قوى برضة

Cool

اولا بحب بجد اشكر الدكتور سامح اى جى على النصائح و الخبرات الى قالها لنا بجد
    و على وجهة النظر المختلفة المحترمة الى كان لابد من طرحها و مناقشتها

شكرا يا سامح

احب بس اعلق على شوية حاجات من ردودك دى

اولا
    النيابة فى وزارةالصحة بقت بعد سنه واحدة لكل التخصصات مش سنتين
    و بعد اى فترة حتى لو يوم للتخصصات النادرة الى بتحددها الوزارة كل سنة
    (ملحوظة بقالنا لغاية دلوقتى اكتر من ست شهور فى التكليف و لسا الناس بتقدم فى نيابات التخصصات النادرة و يا عالم هيستلمو امتى و يا عالم هيقدمو فى الماستر امتى)

ثانياً
    حكاية بطاقة الطبيب الحر
    واحد صاحبى عملها بالصدفة و مكانش يقصد
    و انا نصحتة يروح يقدم ماستر
    بس فى الكليات طالبين شهادة الطبيب الحر ذات نفسها و البطاقة متنفعش!!؟؟
    طيب هو كان ممكن يسافر زى ما بتقول
    طيب و الجيش !!! ؟؟؟

ثالثا
    حكاية ضرب شهادة الطبيب الحر حرام ولا حلال
    بصراحة انا اشك فى الموضوع دا
    دا اسمة تزوير
    بالرغم انك مبتخودش حاجة بتاعة حد
    يعنى مثلا انا ممكن ازور ورقة بأن حتة الارض من الصحراء دى بتاعتى مهى مش بتاعة حد دا حتى انا هزرعها و ظبطها
    بس دا اسمة ايه برده
    مش اسمة تزوير برده
    و هل دا حرام ولا حلال
    اعتقد الموضوع فيه كلام
    او على الاقل من الشبهات
    فأجتنبوها

رابعاً
    فى اى مكان واى زمان و تحت اى ظروف
    ممكن تلاقى ابن الحـــــ....لال الى ممكن ينغض عليك عيشتك و يبوظلك حياتك

خامسا
    الطبيب الزاير فى القصر العينى
    لازم ولابد احضار
    اما ورقة اجازة بدون مرتب
    او موافقة جهة العمل
    او شهادة طبيب حر
    او قرار الغاء تكليف
    دا بالاضافة لموافقة رئيس القسم
    و مدير عام المستشفيات
    و بعد كدا بتقعدلك حوالى شهر تستنى موافقة و تحريات الامن
    و لمزيد من المعلومات
    اسألو الاستاذ نادى فى شئون الاطباء
    و فى حاجة
    الطبيب الزاير او النايب الزاير
    مش حاجة كويسة جدا زى ما الناس فاكرة
    بالعكس
    بس برده كله حلى حسب شخصيتك انت
    انت ممكن تكون زاير و ناجح و بتشتغل كويس
    و فيه نماذج على كدا
    بس عمرك عمرك ما بتوصل لمنزلة و مرتبة النايب الاساسى

سادسا
    بالنسبة للكلام عن احترام مستشفيات وزارة الصحة
    فدا على حد ما اسمع
    صحيح الى حد ما
    لكن دا موجود بس فى بعض المستشفيات
    و زى ما انت قولت و كلامك صح مية فى المية انك انت الى هتعلم نفسك
    بس المهم وجود المكان الكويس

سابعا
    بالنسبة للزمالة البريطانى
    انا متأكد ان زمالة كلية الجراحين الملكية
    ملهاش اى اشتراطات فى اى جزء من اجزاء امتحاناتها اكتر من
    شهادة البكالوريوس فى الجزء الاول
    شهادة الامتياز فى الجزء التانى و التالت
    و مفيهاش حوار التدريب والمستشفى و الكلام دا
    بس اسمع انه ضرورى مثلا فى حاجة زى النسا
    لذا لازم كل واحد يسأل على نظام الامتحان فى التخصص الى هو عاوزة
    لأن ممكن يكون له متتطلبات معينه
    و ممكن ميكونلوش

و شكرا تانى يا سامح
    على طرحك لوجهة النظر دى
    و الى فاتت دى شوية ملاحظات على بعض النقاط الى فى كلامك
    و باقى كلامك او حتى كل كلامك على عينى و راسى

ثانيا بالنسبة لفيرون الى مش راضى يبطل تقطيم فيا
    يا سيدى ان شاء الله
    سنين الجيش مش هتروح هدر
    و ان شاء الله ربنا يعينى و احضر فيها زمالة انجليزى
    انا عارف انا كنت قررت ادخل الامتحان الشهر الى جاى بس رجعت عن الفكرة دى خوفا من تعارض موغد الامتحان مع احد مواعيد التقدم للجيش
    و قد كان
    يعنى بدل ما هاخد الماستر وانا فى الجيش وانا طبيب حر
    ان شاء الله ربنا يوفقنى و احصل على الزمالة الانجليزى
    و يبقى تمام قوى لو لقيت فرصة للتعليم فى الجيش
    و بجد الشهادات مش مهمة قوى قد الممارسة
    هو اكيد مهمة بس عمرها ما هتكون اهم من الممارسة
    و بالذات فى حاجة زى الجراحة
    يعنى لازم الواحد يحط الممارسة كأولوية اولى و بعدها الشهادات الى لابد منها طبعا
    يعنى مينفعش شهادة بدون ممارسة مش هتشغلك ولا هتأكلك عيش
    الا بقى لو انت ناوى تضحك على الناس و على نفسك
    و العكس صحيح الى حد ما لكن ان شاء الله محلولة بالزمالة بأذن الله

على فكرة
    انا لسا ضميرى مأنبنى انى لسا مستقالتش
    بطل بقا !!!
    كلها كام يوم
    ربنا يسهل

الكارثة الكبرى لى اى خريج طب هيا الجيش و انشاء اللة ههتاجل يا برنس خلاص الجيش معدش بياخد رجالة

خدها منى كلمة انتا يبنى مش هتخش الجيش يعنى مش هخش انشاء اللة

متشكرين يا سامح
    و ربنا يوفقنى للخير ان شاء الله

قرارك انتا خدتة و ربنا يوفق الجميع انا بس بوضحلك شوية حاجات

وانت كمان قرارك انت خادته
    و يا ريت كل واحد يستفيد من المناقشة الى تمت هنا
    و ياخد قراره و يكون نابع من قرارة نفسة و عن اقتناع
    شكراً
    و بالتوفيق ليك و لينا و لفيرون و لمصباح ولسامح مسعد
    و لكل الشايفيننا و سامعيننا
    و لكل الى مش شايفينا ولا سامعينا كمان

دى..

و الله انا فخورة جدا انى عرفتكو واتعاملت معاكو
    فيرون
    مدنجي
    مصباح
    و سعيدة جدا بمعرفتك يا د. سامح
    بالتوفيق يا شباب
    ازاى الاولاد ؟

وانا كمان ;)

ربنا يكرمكوا كلكوا ويارب يجمعنا على خير
    الواحد لو طلع بمعرفتكم والموضوع ده من المنتدى يبقى فاز والله
    بالتوفيق يا دكاترة

مقالات المدونة
    3

عزيزي
    اللي راسم طريق ما بيعدشي يلف ويدور حواليه
    احنا ..على الأقل ... أنا .. ماعنديش وقت أضيعه

إذا كان الجيش بيخليك تقف في مكانك ... ففي كذا طريقه تخليك تجري و انتا واقف في مكانك
    فهمتوني ؟
    أشحطوط بالورى .... جاب الليالي السود .... فتبهدلا

16. افتراضي

يسعدني أن أنشط هذا الموضوع
    (بدون أن أكتب فيه شيئا عن تجربتي الشخصية)
    Proud to be Muslim, .. (still) Proud to be Egyptian

لا فعلا يا دكتور ابن الحصري الموضوع ممتاز فعلا
    كان لازم يتنشط

بدأت اقلق بصراحة

بصوا انا اجتهدت و قريت و عدت القراية مرتين كمان عشان افهم
    لقيت رايين
    الاغلبية بتقول بلا تكليف بلا هم
    و الاقلية المتمثلة فى دكتور سامح اى جى_اللى زعلاااااااااانة منه جدا جدا بس ماعلينا_بيقول لا التكليف مهم

و فى الاخر طلعت بالاتي

لما هو التكليف مقرف و مش هعرف احضر فيه دراسات عشان يبقى فعلا اعرف افتح عيادة و اشتغل
    ماسكين فيه ليه؟!!!
    جايز اللى ماسكين فيه
    ماسكين فيه عشان الخبرة من الشغل و الممارسة
    _ده بفرض انه اتعين فى مستشفى و ما اتحدفش واحات البحر الاحمر_
    او مثلا عشان مافيش حاجة تانية قصاده غير كدة و مش مستعجل على تحضير حاجة

مااعلينا
    بس عشان الكلكيعة اللى اتكونت فى راسي دلوقت

شوية استفسارات الله يكرمكم

بالنسبة للبنات
    مثلا
    انا تقديري جيد جدا
    بفرض انى اتخرجت بنفس تقديري
    و مع ذلك اتحدفت فى حتة بعيد عن القاهرة
    الواحد يعمل ايه عشان يفضل فى القاهرة؟!!

ثانيا:هل صحيح ان البنات دلوقت سواء متزوجة او غير متزوجة
    بتنفذ مكان تكليفها حتى لو كان فى بلاد الواءواء؟!!

ثالثا:معلش بقى انا شخصيا مش عاوزة اقعد فى مصر بعد البكالوريوس
    و ما هصدق اخد كارنية نقابة _مش ده برده بعد الامتياز و لا ايه؟_
    عشان اسافر لو حتى ممارس عام

سؤال
    قالتلي طالبة فى امتياز ان ممكن اخذ اجازات فى امتياز لا بعده مش هينفع
    يعنى اذا انهيت فترة امتيازى لا زم وراها على طول التكليف
    الكلام ده صحيح؟

سؤال كمان
    لو الواحد عاوز يحضر حاجة اثناء الامتياز
    او التكليف بطريقة سليمة تماما
    يعمل ايه؟!!

و لو سافرت مثلا ممارس عام هل ينفع احضر شهادة مصرية وانا مش فى مصر و كمان ما اخدتش تكليف؟

معلش كمان
    التكليف ده يعنى عشان اضمن الوظيفة فى الحكومة
    و بسسسسسسسسس؟!!
    ايه لازمته يعنى عشان انا بجد عقلي شاااااط
    و شعري و قف؟!!

بصوا يعنى عشان تفيدونى صح
    دلوقت ان شاء الله اخدت بكالوريوس طب بتقدير جيد جدا
    و خلصت امتيازى
    و اخدت كارنية نقابة
    و جاتلي فرصة اهج برة مصر
    السعودية مثلا ان شاء الله

و هناك عوزت ابقى نسا او غيرها
    اعمل ايه؟
    واذا رجعت مصر هل هلاقي مكانى تانى فى التكليف و لا خلاص اصلا مش هيبقى له لازمة؟!!

يا نهااااااااار ابيض
    انا حاسة انى الكلام اكبر منى و مش فاهمة فيه حاجة

سيبتكم بعافية

أول استفتاح في اجابات الأسئلة :

ثانيا:هل صحيح ان البنات دلوقت سواء متزوجة او غير متزوجة
    بتنفذ مكان تكليفها حتى لو كان فى بلاد الواءواء؟!!
    لأ
    المتزوجة بيجيلها تكليفها في المنطقة السكنية بتاعتها

الواحد يعمل ايه عشان يفضل فى القاهرة؟!!
    لو تكليفك وداكي يرة القاهرة ... العودة للقاهرة تكون من خلال :
    التظلم
    الواسطة
    التقديم رسميا في الأماكن اللي بتفتح كل شوية زي المعاهد و المستشفيات و الجهات بتاعت الوزارات التانية ... إلخ
    التقديم رسميا في الزمالات المصرية المستعجلة أو النيابات المستعجلة (أنا اللي باسميها المستعجلة - لأنها لا يشترط فيها اتمام فترة التكليف) و عيبها ان التخصصات محددة : نفسية و طوارئ و طب أسرة و تحاليل و أشعة و تخدير .. فقط

و ما هصدق اخد كارنية نقابة _مش ده برده بعد الامتياز و لا ايه؟_
    عشان اسافر لو حتى ممارس عام
    محدش هيمنعك من السفر .. بس هتعملي ايه في حاجتين : الوظيفة الحكومية (لأن كدة يا انقطاع يا استقالة) و الظروف الاجتماعية ( سهل على راجل يقول أنا هسافر .. لكن البنت ظروفها مختلفة ) ـ

التكليف ده يعنى عشان اضمن الوظيفة فى الحكومة
    و بسسسسسسسسس؟!!
    التكليف عشان تضمني الوظيفة و تضمني ان الحكومة تعينك في نيابة المفروض انك هتتعلمي فيها تخصص (التعليم في نيابات وزارة الصحة حالة ميسرش طبعاً - يعني عند أغلب الناس دي حاجة متستاهلش الابقاء عليها )

و جاتلي فرصة اهج برة مصر
    السعودية مثلا ان شاء الله

و هناك عوزت ابقى نسا او غيرها
    اعمل ايه؟
    تعملي مثلاً الزمالة البريطانية في النسا - دي هتخليكي متخصصة و معاكي شهادة بوزن الدكتوراه
    أو أي برنامج زمالة تاني - معنديش فكرة موسعة عن الحال في الدول العربية .

واذا رجعت مصر هل هلاقي مكانى تانى فى التكليف و لا خلاص اصلا مش هيبقى له لازمة؟!!
    اللي يرجع مصر معاه شهادة يبقا خلاص مش لازماه الحكومة في حاجة بقا

---------------

تاني أرجع و أقول لك البنات ظروفهم ( أو يعني اختياراتهم ) مش كلها في ايديهم أوي زي الولاد
    و الله أعلم
    =================
    أقعدي بالعافية

جزاك الله خيرا يا دكتور مصباح
    _هعتم معلش على حتة ظروف البنات و اختلافها عن ظروف الولاد_

طيب نقطة الانقطاع عن العمل بامكان اللى تكليفي جه فيه ده
    مش ينفع يبقى فى اجازة مثلا بدون مرتب من قبل ما ابدأها_بعد امتياز يعنى_
    او بعد ما ابدأها بكام شهر على اسوأ تقدير
    و اسافر
    و من هناك بقى استمر فى تجديدها و ادفع تأمينات _مش فى برده كده و لا ايه؟_

معلش سامحونى
    اختكم جوما ممتازة لا افقه شئ فى المواضيع ده
    و جزاكم الله خيرا

الاقلية المتمثلة فى دكتور سامح اى جى_اللى زعلاااااااااانة منه جدا جدا بس ماعلينا_بيقول

الموضوع شرحة يطول و لو قعدنا من هنا لى بعد بكرة مش هنطلع بى شىء

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)