صفحة 4 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4
النتائج 61 إلى 70 من 70

الموضوع: الدروس الخصوصية..

شوفوا يا جماعه انا رأي ممكن يكون جه متأخر بس معلش ملحوقه انا اكتر واحده عشت الموضوع ده اصل انا مجتش من الثاناويه علي الدروس في الجامعه عدل ..انا كنت اكتر بنت بترفض موضوع الدروس حتي اصحابي كانوا مسميني بت بتاعه محاضرات و عدي الترم الاول بتاع سنه اولي و لقيت نفسي جايبه اقل درجه في اصحابي ..ده مش معناه ان المحاضرات كخه....بس الان دكاتره المدرج مش ملائكه قليل اوي منهم اللي بيطلع موضوع الدروس ده من دماغه و يتعامل بزمه و ضمير في الشرح و خاصه لما بيلاقوا ادامهم عدد قليل من الطلبه بيحسوا بملل ....كرد فعل طبيعي انا الان بأخد دروس في كل مواد سنه تانيه....و كبت الترم الاول جيد جد و الحمد لله...بس ده مش معناه اني ضدد الكليه و مدرجاتها بس انتو مخدتوش باللكو من حاجه ان اللي بيشرح في الكليه هو في الغالب اللي بيدي درس خاص و ديه حاله بجد خطيره حتي علي المستوي الاجتماعي بأه في طلبه غنيه بتاخد دروس و طلبه فقيره مبتاخدش و ده ظلم علشان مش كل اللي مبيخدش درس فقير او معندوش اربع الاف جنيه لإبنه في الترم الواحد ....الاسعار غاليه و كل اما نكبر بتغلي اكتر.....اغيثثثثثثثثثثثثونااا

شوفوا يا جماعه انا رأي ممكن يكون جه متأخر بس معلش ملحوقه انا اكتر واحده عشت الموضوع ده اصل انا مجتش من الثاناويه علي الدروس في الجامعه عدل ..انا كنت اكتر بنت بترفض موضوع الدروس حتي اصحابي كانوا مسميني بت بتاعه محاضرات و عدي الترم الاول بتاع سنه اولي و لقيت نفسي جايبه اقل درجه في اصحابي ..ده مش معناه ان المحاضرات كخه....بس الان دكاتره المدرج مش ملائكه قليل اوي منهم اللي بيطلع موضوع الدروس ده من دماغه و يتعامل بزمه و ضمير في الشرح و خاصه لما بيلاقوا ادامهم عدد قليل من الطلبه بيحسوا بملل ....كرد فعل طبيعي انا الان بأخد دروس في كل مواد سنه تانيه....و كبت الترم الاول جيد جد و الحمد لله...بس ده مش معناه اني ضدد الكليه و مدرجاتها بس انتو مخدتوش باللكو من حاجه ان اللي بيشرح في الكليه هو في الغالب اللي بيدي درس خاص و ديه حاله بجد خطيره حتي علي المستوي الاجتماعي بأه في طلبه غنيه بتاخد دروس و طلبه فقيره مبتاخدش و ده ظلم علشان مش كل اللي مبيخدش درس فقير او معندوش اربع الاف جنيه لإبنه في الترم الواحد ....الاسعار غاليه و كل اما نكبر بتغلي اكتر.....اغيثثثثثثثثثثثثونااا

أولا أنا عايز أقول للاخ اللي بيتكلم عن الكليه و بيقول أنها بتوفر معرفش أيه ان ده كلام ف البطاطس.

أما عن المستوى العلمي لدكاترة الدروس ف ده كلام كله غلط لأنهم على أعلى مستوى من لفهم (مش كلهم طبعن بس الأغلبيه)
    أما عن اللي بيتكلم عن التفرقه العنصريه ف أنا شايف ان اللي مش قد الكليه ميدخلش من الأساس عشان ميزحمش مكان زياده على الفاضي

لا طبعا من حق كل طالب طالما جاب تقدير الكلية انه يدخلها حتى ولو مش قادر متبقاش مقتصرة على اولاد الاغنياء فقط ولا ايه ؟لو انت كنت مكانه او اى حد منا كان لازم يقول فى تفرقة عنصرية ويحس بيها ربنا معااااااااااانا كلنا القادر والغير قادر وهو لم يشغل مكان مش من حقه بل هو حقه مهما تفعلون انه بشر مثلك

[QUOTE=sondos]لا طبعا من حق كل طالب طالما جاب تقدير الكلية انه يدخلها حتى ولو مش قادر متبقاش مقتصرة على اولاد الاغنياء فقط ولا ايه ؟لو انت كنت مكانه او اى حد منا كان لازم يقول فى تفرقة عنصرية ويحس بيها ربنا معااااااااااانا كلنا القادر والغير قادر وهو لم يشغل مكان مش من حقه بل هو حقه مهما تفعلون انه بشر مثلك[/QUOTE]

برافو سندس
    ماتت قلوب الناس
    ماتت بنا النخوه
    يمكن نسينا فيوم
    ان العرب اخوه

Talking

ممكن بردو كلها وجهات نظر

و بعدين متخشوش عليا الدخله دي عشان بخاااااااااااااااااااف د انتو المفرض انكو بنات

ya gama3a ana a3raf nas m3ana fe el koleya wasalet le3'ayet 4th year we kol sana Excellent men 3'eer droos 5ales bema3na en el modaragat momken tewafy bel3'arad
    bas e7na negahed nafsena shewaya we ba3deen ana a3raf wa7ed fe 6th year beyedfa3 12000 L.E da 7aram ana a7es belzolm tegah aboya law 3malt keda we ba3deen ana men 2osra motawaset ba7awel mad3'atsh 3alehom ana sa7ee7 gebt Good in the 1st year bas mesh ba7aseshom enny me7tag droos yemken rabina ye3adelha m3aya ba3d keda (da la2enny fe3lan mesh me7tagha)

ana 2asef el kalam kteer bas a3mel eah kalam makboot gwaya we 3ayez atala3o

i agree with Sondos in all what she said

بصوا يا جماعه انا طالب بسنه تانيه بكليتنا والله انا كنت ماشي حلو في الكليه قبل ماخد حاجه اسمها دروس ولكن للاسف انت عارف انا قبل ماادخل الكليه والله ووالدي قاعد يذن علي دماغي خد زفت دروس ومالكش دعوه بالماديات والسحكايسه مش حكايه ماديات بس انا كان عندي امل كبير في الكليه وان انا ابدء مع نفسي اللي فشلات فيه في الثانوي وهو ان انا اكون حر في تناول المعلومات يعني اذاكر واطلع اكتر واروح المكتبه واتناقش مع الدكاتره وابحث علي النت .

لكن...............................
    للاسف طلعت من الثانويه لاصطدم بواقع الدروس في الكليه تاني ياااااااااااااااااااااااااااه انت عارف لما تكون راسم لنفسك حاجه وعندك امل فيها بس للاسف يطلع الامل دا ولا حاجه من اول يوم والكل بيتكلم علي التقدير والدروس ومش هاقولكوا ان انا ماخدش دروس اخد دروس وفي الاخر جيد بس لاني عملت حاجه غصب عني انا مش عاوزها والدي قعد يذن علي وداني وعمي برضه وعمي دكتور جراح قالي لازم تاخد دروس بس انا خلاص قررت اجرب اللي في دماغي ولو مره واحده والنتيجه ربنا يوفقني واقولكم
    سلاااااااااااااااااااااااااااااااام

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)