صفحة 23 من 26 الأولىالأولى ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 الأخيرةالأخيرة
النتائج 441 إلى 460 من 501

الموضوع: مشاااااااااااااااااااااااااكل

افتراضي رد: مشاااااااااااااااااااااااااكل

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة need for power مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركتة انا عندى مشكلة انا عندى وبندوز 7 بس انا عايز اسطبه تانى بس فى مشكلة لما احط السى دى واعمل ريستارت عادى يعنى عشان اسطب الوبندوز بس لما بعمل ريستارت كانى مش حاطط سى دى وله حاجة ما هو الحل
    فعلا هو الحل زي ما د/ ekmقال ....

ربنا يرحمك و يغفر لك و يثبتك يا سامح " ابو المعاطي شمروخ "
    اللهم ارحم كل موتي المسلمين
    اللهم اشفي كل مرضي المسلمين

الف شكر على الرد بس انا عملت اللى انت قولتيلى عليه عملت Del وبعد كده دخلت على boot وبعد كده جابلى boot settings configuration ومكتوب تحتيها boot device priority وتحتيها hard disk drives وتحتيها cd/dvd drives انا بقى مش عارف اعمل ايه بعديها الحل ايه بعد اذنكوا

خلاص الف شكرا اتعمل خلاص وربنا يخليكوا على الرد السريع شاكر جدا جدا ليكو

مقالات المدونة
    23

العفو يا need

السلام عليكم ورحمة الله وبركتة انا كان عندى سؤال تانى بس انا دلوقتى اشتريت كرت شاشة ati readon 5450 1gb ddr3 والحمد لله الكرت زى الفل ومشغل كل الالعاب على very high وعندى رمات 3GB kingstone ddr2 bus 800 وكنت عايز اجيب كمان رامه 2GB فهل لازم تكون نفس نوع وكل حاجة بتاعت الرمات ال 3GB ولا مش لازم اه او لا ويارايت لو حد يعرف سعر الرامه ال 2GB kingstone ddr2 bus 800 كام وكمان كنت عايز اشترى سماعه راس للكمبيوتر بس تكون نوع نضيف مش كل شوية السللك بتاع السماعه يبوظ فالوتنصحونى بنوع معين يكون نضيف وشكرا خاص جدا جدا لى (ekm86) ولى كل الناس اللى بترد عليه معلش انا عارف انى طولت عليكوا بس هو احنا لينا مين تانى غير المنتدى ده واعضاء المنتدى ده المحترمين وشكرا جزيرا مرة تانية ليكو

فين الردود يا جماااااااااااااااااااااااااااااااعة وبعدين انا عندى سؤال تانى انا لما نزلت وبندوز 7 السى دى بتاعت اليو اس بى بتاعت الراوتر الوايرلس مش راديه تتعرف فا واحد صاحبى عملى الحكاية دى ونزلى ملف والنت اشتغل بس للاسف ده كان واحد شغال فى مول سفنكس اللى فى المهندسين وانا مش معاية وله نمرتو وله عارف ايه الفيل اللى هو نزلوا ده ايه ومكسل اروحلو مع انى انا ساكن فى المهندسين فياريت لو حد يعرف اعمل ايه يقولى ويارايت بسرعة

نسيت ققول انى احنا لازم نرد على بعضنا مش حد يشوف سؤال اى واحد ويطنش يجاوبو او يكسل لا يا جماعة خدوا بالكو انى الوضوع ده معمول من 2008 لحد 2011 ولسه شغال والناس يتجوب على الاسئله وبعدين ده اكتر موضوع اعد كده الموضيع التانية اخرها تقعد شهر والموضوع يتنسى فارجوا الاهتمام بالحتة دى اوى وانشاء الله الموضوع يقعد لسنة 4564654654454566454 مش لحد 2011 وبس :)

As for RAMs it won't make a difference but i'd prefere them to be of same type to avoid conflicts..
    About their price , i donno !
    As for USB i don't know if USB port isn't working itself or the router ?!
    If USB : U Can download its DRIVER from ur motherboard's website..
    If it is the router u will get the DRIVER from ur router's WEBSITE..

As for RAMs it won't make a difference but i'd prefere them to be of same type to avoid conflicts..
    About their price , i donno !
    As for USB i don't know if USB port isn't working itself or the router ?!
    If USB : U Can download its DRIVER from ur motherboard's website..
    If it is the router u will get the DRIVER from ur router's WEBSITE..
    :)

مقالات المدونة
    23

بالراحة بس يا need
    ما عرفتش أدخل اليومين اللي فاتوا.. يعني مفيش طناش ولا حاجة
    :)

السلام عليكم ورحمة الله وبركتة انا كان عندى سؤال تانى بس انا دلوقتى اشتريت كرت شاشة ati readon 5450 1gb ddr3 والحمد لله الكرت زى الفل ومشغل كل الالعاب على very high وعندى رمات 3GB kingstone ddr2 bus 800 وكنت عايز اجيب كمان رامه 2GB فهل لازم تكون نفس نوع وكل حاجة بتاعت الرمات ال 3GB ولا مش لازم اه او لا ويارايت لو حد يعرف سعر الرامه ال 2GB kingstone ddr2 bus 800 كام وكمان كنت عايز اشترى سماعه راس للكمبيوتر بس تكون نوع نضيف مش كل شوية السللك بتاع السماعه يبوظ فالوتنصحونى بنوع معين يكون نضيف وشكرا خاص جدا جدا لى (ekm86) ولى كل الناس اللى بترد عليه معلش انا عارف انى طولت عليكوا بس هو احنا لينا مين تانى غير المنتدى ده واعضاء المنتدى ده المحترمين وشكرا جزيرا مرة تانية ليكو
    العفو يا نيد

زي ما قال نتاوي كده
    كل ما يبقى نفس النوع يبقى أفضل لأن بعض الأنواع ممكن تعمل conflect مع أنواع تانية.. فيعطلولك الجهاز بدل ما يزودوا سرعته
    النوعيات دي يعرفها مهندسين الكومبيوتر.. ما أقدرش أفيدك فيها
    لكن لو قدرت تجيب نفس النوع تبقى ريحت نفسك
    بس هو السؤال.. هل التلاتة جيجا دلوقتي مش مكفيين؟
    لو إنت مش محتاج ما تجيبش دلوقتي.. لأن كل شوية بينزل حاجة أحدث
    يبقى تأجلها دلوقتي ممكن تجيب الأحدث ده بعدين (طبعا ده رأيي ويعتمد على إحساسك إنت بالجهاز بتاعك.. وكمان حسب نوع البروسيسور)

بالنسبة للسماعات بقى
    فإنت لو جبت من مكان معروف زي computer shop أو compu me.. فأكيد النوعيات هناك أفضل من محل صغير من بتاع كله
    والسماعة اللي بعشرين جنيه غير السماعة اللي بمية وعشرين جنيه
    والسماعة اللي ماركتها معروفة غير السماعة اللي مش معروف لها هوية
    إنزل بقى واسأل وشوف الأسعار.. هي اللي هتساعدك تحدد
    معلش أنا مش هاقدر أفيدك في الأسعار حاليا.. بس لو نزلت في الكام يوم الجايين هاسأل لك إن شاء الله

فين الردود يا جماااااااااااااااااااااااااااااااعة وبعدين انا عندى سؤال تانى انا لما نزلت وبندوز 7 السى دى بتاعت اليو اس بى بتاعت الراوتر الوايرلس مش راديه تتعرف فا واحد صاحبى عملى الحكاية دى ونزلى ملف والنت اشتغل بس للاسف ده كان واحد شغال فى مول سفنكس اللى فى المهندسين وانا مش معاية وله نمرتو وله عارف ايه الفيل اللى هو نزلوا ده ايه ومكسل اروحلو مع انى انا ساكن فى المهندسين فياريت لو حد يعرف اعمل ايه يقولى ويارايت بسرعة
    أنا مش فاهم بالظبط المشكلة في إيه
    بس أنا متهيألي إن اليو إس بي ده أكيد مش built in.. فممكن تكون الاسطوانة آخر درايفر فيها لويندوز إكـس بي
    إنت بقى شوف الماركة بتاعته إيه وادخل على الموقع بتاع الشركة.. ودور فيه على حاجة مثلا زي: drivers أو software أو downloads
    حاجة كده يعني.. لحد ما توصل للمكان اللي بتنزل منه الدرايفرات
    غالبا هيسألك عن "المنتج" اللي إنت عايزله درايفر، ونوع الويندوز اللي بتستخدمه
    هينزل لك الملف، تحمله وإن شاء الله يشتغل معاك

ومعلش لو كنت اتأخرت عليك

عادى يا معلم ولا يهمك على التاخير والف شكر على الرد والشرح المفصل وانا طبعا الرمات ال 3 جيجا مكفيانى بس عشان انا بعشق حاجة اسمها العاب والالعاب اللى الجرافيك بتاعها عالى مش اى كلام يعنى زى gta iv crysis الحاجات دى فاتا قولت اجيب ال 2 جيجا ومش هتخسر بس انا هسمع كلامك واستنى لما حاجة تنزل احدث سؤال تانى وانا عارف والهى انى انا زهقتكو بس انا دلوقتى عندى xp وعايز اغيره لى 7 بس كل لما اجى اسطب 7 يجى عند التسطيب تانى خطوة اللى هى all exanding مش عارف ايه كده ويقف عند 0 وميتحركش جربت التسطيب كذة مرة وبردو مش راضى مع العلم انى انا يقعد اودامو بالنص ساعة وبردو بيفضل على 0 مع العلم انى انا قبل ماشترى كرت الشاشة كان بيتسطب عندى وزى الفل ايه الحل

مقالات المدونة
    23

عادى يا معلم ولا يهمك على التاخير والف شكر على الرد والشرح المفصل وانا طبعا الرمات ال 3 جيجا مكفيانى بس عشان انا بعشق حاجة اسمها العاب والالعاب اللى الجرافيك بتاعها عالى مش اى كلام يعنى زى gta iv crysis الحاجات دى فاتا قولت اجيب ال 2 جيجا ومش هتخسر بس انا هسمع كلامك واستنى لما حاجة تنزل احدث سؤال تانى
    ما هو عشان كده قلت لك إنت اللي تقدر تحكم
    لو الألعاب دي شغالة كويس.. يبقى إنت مش محتاج
    لو عاملة معاك مشاكل تبدأ بقى تفكر أنا عايز أغير إيه أو أجدد إيه أو أزود إيه

وانا عارف والهى انى انا زهقتكو بس انا دلوقتى عندى xp وعايز اغيره لى 7 بس كل لما اجى اسطب 7 يجى عند التسطيب تانى خطوة اللى هى all exanding مش عارف ايه كده ويقف عند 0 وميتحركش جربت التسطيب كذة مرة وبردو مش راضى مع العلم انى انا يقعد اودامو بالنص ساعة وبردو بيفضل على 0 مع العلم انى انا قبل ماشترى كرت الشاشة كان بيتسطب عندى وزى الفل ايه الحل
    اسأل براحتك، ولا يهمك

الحكاية اللي بتقولها دي غالبا مالهاش علاقة بالكارت، ممكن يكون شوية خربشة بسيطة في الاسطوانة توقف لك الدنيا
    دي ممكن تعرفها بتجربة كده:

حاول تعمل كوبي للاسطوانة دي عندك على الجهاز.. لو عملية النسخ دي بقت تقف في النص وما ترضاش تكمل، تبقى هي مشكلة في الاسطوانة فعلا.. وغالبا خربشة ما دام كانت شغالة
    لو عملية النسخ دي كملت للآخر عادي يبقى الاسطوانة سليمة، وممكن "كتجربة يعني" تعمل منها نسخة تانية على ديفيديهاية فاضية، وتجرب تسطب الويندوز من الديفيديهاية الجديدة، وشوف هيتسطب ولا لأ

اوك هجرب وهقولك وشكرا جدا ليك

جربت لما بعملها كوبى التحميل بيقف يبقى كده خلاص السى دى باظت مفيش حل دى كانت اصليه :(:(:(:(

سهل تجيب نسخه أصليه لو ليك حد في جامعه القاهره
    وبالنسبه للأسعار ممكن تتابعها على الموقع ده
    www.pcegypt.com

شكرا ليك بس انا للاسف معنديش حد فى جامعة القاهرة خلاص كده السى دى بتاعتى باظت

مقالات المدونة
    23

معلش بقى نصيبك كده
    بس إنت ما دام معاك نسخة أصلية، يعني السيريال بتاعك سليم
    ممكن تنزل نسخة من النت وتفعلها بالسيريال بتاعك

يالا بقى عودى على ربنا بس انا كنت عايز اشترى دركسيون بتاع الكمبيوتر بس مش عارف اسعاره ولا الانواع فيارايت لو حد يعرف يفيدنى فى الموضوع ده يقولى واه حكاية النظارات ال 3d بتاعت الالعاب وهل موجودة فى مصر وكام السعر وهل ليها مواصفات معينة عشان تشتغل على الجهاز سوء بتاعت الالعاب او الافلام

يا شباب.
    عندي كمبيوتر ديل .. كان شغال تمام .. و بعدين سكت بعد ما غيرتله السي دي روم .. و الشاشة مش جايبة اي حاجة.
    هل كدة البيوس وقع؟ و لا إيه رأيكم؟

مقالات المدونة
    23

أنا مش عارف سكت خاااااااااااالص؟
    ولا لما بتشغله المروحة بتشتغل من غير ما يظهر على الشاشة حاجة؟

لو الحالة التانية.. دي حصلت معايا في كذا جهاز.. كنت باطلع الرامات وأمسحها كويس وأركبها تاني، وأحيانا لو اتنين أبدلهم مكان بعض
    وكان بيشتغل تاني بعد أول أو تاني محاولة

وإنت برضه لو ما نفعش معاك الموضوع ده فك كابل الباور بتاع السي دي روم
    وشوف اللي هيحصل

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع